AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.969

Byta framlyktor e39

bm
44
bmwdave
540iA -97
Har precis inhandlat min första BMW och jag måste säga att jag är helnöjd !
Jag undrar om det är svårt att byta framlyktor samt blinkers fram till vita. Jag har hittat hela satsen från en 01:a med xeon ljus vilket jag skulle vilja montera på min. Vad jag har förstått så passar väl framlyktorna samt blinkerna från en 01 på min 97:a ?
Undrar om det finns någon i malmö området som annars skulle vilja hjälpa mig ?

Tack på förhand,
David
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det passar men kräver ett adapter kablage som gör om gamla kontakterna till nya.
Samt fix för att undvika felmeddelande för halvljuset om det inte även tidigare var xenon på halvljuset.

FP
bm
44
bmwdave
540iA -97
Vart kan man få tag på dessa saker då ?
Adapterkablar finns hos BMW, de kan även möjligen koda om ljusmodulen alternativt sälja en ny som är kompatibel med xenonlampor. Betydligt billigare är en fix med relä och motstånd enligt mekartips "Generellt om elsystem".

FP
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har en fråga? Har standart xenon på min med orange blinkers och frågan är om man kan byta till en sats som ej har haft xenonlampor? eller en sats utan den där ballast boxen för den kan man väl förflytta till den man köper eller?

MvH Bmw 4-ever
Om du byter till en sats avsedd för halogen så passar inte xenonbrännarna, annan sockel osv. Om de å andra sidan är avsedda för xenon så kan du flytta över de xenonprylar, brännare, drivenheter osv som du har idag. Undantaget är de modeller som har drivenheten integrerad direkt på baksidan av lampan utan kabel imellan.

FP
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
folke menar du att det finns xenon som har drivenhet direkt på xenonlampan? Vilka hade detta? Kan min ha detta? eller är det seperat drivenhet (Ballast) till lampan?

MvH Bmw 4-ever
Yep. Du får titta efter, båda modellerna förekommer men troligen har du separat drivenhet med kabel i mellan.

FP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hoppas det inte är dessa Länk som du har hittat. Inte min bil utan en kollegas tjänstebil. Stulna tidigare i veckan. Hoppas att alla som uppgraderar sina äldre E39 kollar upp historiken på det dom handlar...

___
//Ulf
bm
44
bmwdave
540iA -97
Nej jag tror inte det är från din kollegas bil, dessa jag hittade hade suttit på säljarens egen bmw, han hade bilder på det men man vet ju aldrig. Jag har dock inte köpt dem än, måste forska lite till angående bytet, det var betydligt mer invecklat än jag trodde...
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
är det så lätt man kan sno dessa??? kanske man ska hoppa över och köpa med vita blinkers!
Kom dom åt utan att öppna motorhuven? För då går ju larmet annars. Helt sjukt att folk inte kan skilja på mitt och ditt.

MvH Bmw 4-ever
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Facelift strålkastarn undersida har en annan fästplatta en tidigare årsm. man får i en skruv i botten gentemot två som det skall vara finns att köpa konsollen som skall vara till facelift strålkastarn, lyktan sitter stadigt ändå med tre skruv.Sen på tidiga E39 bilar så får man böja ac-röret en anning för att man skall få dit strålkastarn. Att byta är ej invecklat och ev. felmeddelande från ljusmodulen, så fick jag ej det på min förra -99 som jag konverterade till facelift/xenon från att haft halogen original.

peter78w>> Vita glas ser bättre ut, tycker du skall satsa på det fast smaken är som baken :)

mvh
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

peter: man måste öppna huven för att få loss dom. Dom hade knackat hål i rutan på förardörren och sedan öppnat huven. Vet ej om bilen har larm men de flesta sv-sålda har väl detta. Bilen var parkerad på företagets parkering vilket ger en viss arbetsro nattetid men det finns trots allt en hel del bostadshus med fönster och balkonger ut mot parkeringsplatsen.

Men det tar inte många minuter att få loss två lampor när man vet hur man ska göra och dessutom inte behöver vara rädd om bilen man tar dom ifrån.

___
//Ulf
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Ja då kan jag känna mig lite mera säker!
Har stora larmet med glaskross och sensorer invändigt mm på bimmern och så står den 7meter från första fönster!
Klart att vita blinkers är snyggare! Så det får bli någon gång det med...

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.