|
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans! Backa ALDRIG om antispinnen är urkopplad!!! Hämtar bilen i morgon i Kungsbacka 30mil hemifrån. Kostnad 17000kr.. Gäller 740,750 lådan som är väldigt svag på den här punkten. Jag kan säga att jag tokgasade absolut inte! Den släppte loss lite (mycke vrid) sen slutade "kokainsläden"backa... Var tvungen att skriva,är inne här ganska mycket och kollar tips.. Hoppas detta kan rädda någon back.. Står ju lite om det i vår köpguide.. Får kulorna bytta med så nu ska den väl hålla 27000mil till.. Mvh en något fattigare 750-ägare. | |
|
Fick tips att killen skulle vara grym på bmw lådor,så jag valde honom. Bara kulbyte tar han 2800+moms..Riktigt bra pris. Nu räckte ju inte det i mitt fall då vi hittade en liten liten bit plast som tillhörde en o-ring långt upp i lådan..upp med tråget igen ny öl och hem igen. beställa ny tid.. Annars enligt honom så brukar det vara kulorna och av 20 byten på bilar så blir 15,16 bra igen.. |
|
|
Vilken firma i Kungsbacka är det du har anlitat? Mvh. /Kjell |
|
|
Hoppas du klarar dig med att byta plastkulorna, man kan förstöra mycket värre och dyrare saker i lådan med kraftig backning med dessa lådor. //Magnus |
|
|
Hej! vad bra att moderatorn bytt rubrik!! Den var ju inte så varnande precis. Firman heter Automatix,killen heter Peter Janes,en engelsman. Det räckte inte med kulor i mitt fall,men det har jag nämnt.. Nu har jag fått en renoverad låda+nya stenhårda kulor+förstärkt backhus. Backa lugnt vänner.. Mvh Peter. |
|
|
problemet ligger i att tryckreduceringsventilen i automatlådan är underdimensionerad och gasar man på ordentligt när man backar blir trycket i lamellhuset allt för högt och lamellhuset spricker. Det billigaste är då en utbyteslåda. Det spelar ingen roll om man har antispinn i eller urkopplad, det har med gaspådraget att göra. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Det stämmer!! Nu är min modifierad så den klarar högre tryck!! Kommer dock att backa nice and easy for the rest of my life!! Hade man vetat detta så hade man varit 17 sjalar rikare.. Hoppas alla läser detta och inte gör bort sig! Livsfarligt i om man fastnat i snö tex och försöker "gunga" upp sig. Nyare lådor bättre men inte felfria på den här punkten. |
|
|
Varför lär sig folk inte att man ska ta det lungt när man backar? Varför inte läga in backen och "bara" släppa foten från bromsen? Den driver bra av sig själv ju! Någon gång får man väl lite lätt hjälpa till med gasen om det är uppförsbacke! Tar han bara 2800kr + moms för byte av plastkulorna? Har en kompis som är intresserad av att köpa 540 e34 men är rädd för dom dä plastkulorna om man nu ska byta! trodde inte att 750 hade plastkul problem! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Peter, det är samma växellåda i BMW 740iA/750iA E38 (tidiga årsmodeller) som det är i 540iA E34, nämligen ZF5HP30 lådan och de har både problem med plastkulor och underdimmensionerad reduceringsventil. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Japp han tar bara 2800 för plastkulebyte!! Riktigt bra pris+att han kan det han gör..Kollade med nån annan och då skulle dom ha 6000kr för samma arbete.Helt sjukt.Det är bara boka tid!! Han gör det på nån timme..Värt att köra en bit för att få bilen mekad av ett riktigt proffs..Det blev 2st tur och retur resor för mig till Automatix men jag ångrar det inte..Livsfarligt att låta okunnigt folk rota i dessa lådor.. Mvh Peter. |
|
|
2800:- låter som ett riktigt bra pris för plastkulebyte, nästan så att man blir sugen på att låta få det gjort i förebyggande syfte...men det är kanske lite overkill :D Tycker iofs att allt under 5000:- för ett så omfattande jobb är att betrakta som ett bra pris... det är ju "lite pill"... Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
vad tar han för byte av filter och oljan i lådan? MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.