|
|
|
|---|---|
| Ja en kort fråga, hur många grader skall förtändningen vara på en m20b25 motor? | |
|
Hur, var, när ?? Med motronic går det inte att ställa tändningen. |
|
|
Hm. genom att vrida fördelaren? Det är inte Motronic på den. |
|
| ombyggt? Har väl suttit motronic på alla m20b25? | |
|
Hm jadu de vet ja faktiskt inget om. Ja tror iaf att det är jetronic. För det är ju samma fördelare som på m20b20? Hur kollar man om det är Motronic? |
|
| 325i har endast byggts med Motronic! Fördelaren sitter där bara för att portionera ut högspänning - men det finns ingen möjlighet att påverka tändläget genom att vrida den. | |
|
Hm ok. men den har ju vacuum förställning och hela köret? Kan det ändå vara Motronic då? Börjar bli lite förvirrad. Om det är en 2.5 liters motor vilket jag snart börjar tveka om det verkligen är. Så hur gör jag för att se om det är motronic? Står det på styrboxen? Men jag har svårt att tro att det skulle vara en 2.3 liters motor. efterssom den då bara skulle ha 140hk. Och med denna motor i en E28 så kör jag 201 meter på strax över 10s Vilket skulle ge en 0-100 tid på omkr 8-9sekunder. Vilket är ungefär samma som 528? Har lite svårt att tänka mig att 140hk skulle räcka till då. Utan med prestanda likvärdig 528 med sina 184Hk så borde ju en 2.5l på 170 stämma bättre. Men jag ska ut och kolla på motorn samt styrboxen och se om det går att avgöra om det är motronic. Kan det vara en motor från någon importerad bil? Och slutligen. fins det något enkelt sätt att se om det är en 2.5 eller 2.3 liters motor? |
|
|
Hm en edit funktion hade ju inte skadat. Går det att kolla på motornumret vad det är för motor? Pratade med en bekand bmw fantast som brukar hänga här på forumet och han hade en idé om hur det ligger till. Vi kom snabt överens om att det inte är Motronic på denhär motorn. vilket mer lr mindre utesluter att det är en m20b25. Men att det kunde vara en m20b23 med en vev från 2.5? kan det stämma. enligt honom så var det förr vanligt med sådana modifikationer. Detta skulle isf förklara den höga kompressionen som min motor har. ligger mellan 12-13kg. och enligt vad jag har hört så skall en 2.5l motor ha betydligt lägre. Men det vore fortfarande trevligt om det med säkerhet gick att avgöra vad det är för motor utan att plocka den i molekyler. och om det nu är en ombygd motor från 2.3 till 2.5. vad skall då tändningen stå på? något liknande 2.3 eller är det bara att prova sig fram var den går bäst? |
|
|
Du har alltså en vridbar fördelare som sitter i blocket ?? Bilar med Motronic har ingen fördelare, men ett fördelar lock monterat i framkant av topplocket. Längst ner på motorblocket, bakom generatorn finns en plan yta, där står motornummret och blockets storlek. På min motor står det: 25 6K (2,5 liter 6 cylindrar kat) under det står själva nummret. Mellan 1ans och 2ans täntstift på toppen finns en liten rund yta, där ska det stå 25 om det är en 2,5 liter topp. PMa din e post adress om du vill ha bild på motor nummret. |
|
|
Har du ingen möjlighet o ta en bild? Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Har ingen bra kamera så jag kan tyvärr inte ta någon bild. Men jag ska ta å kolla upp det isåkare skrev. Återkommer med resultat senare ikväll kanske. |
|
|
Har kollat upp det nu. Det är en 2.3 liters motor. =( Men då återstår en liten fråga. Kan någon på något sätt ha "trimmat" denna motor genom att byta vevaxel eller något? |
|
|
Hur mycket över 10 sek ?? på 201m ?? Senaste årsmodellerna av 323 var på 150 hk, men det låter ju lite än då med den tunga bilen. |
|
|
Vet inte exakt hur lång tid det var. kommer inte ihåg. med jag tror det var ca 10.4 eller något sådant. och detta med dåliga bakdäck som inte ville bita fast ens på 2:an. Så det hade nog blivit närmare 10 med bra däck. Jo precis. en E28 är ju inte lätt. och med balåda å sådant i bilen blir den inte lättare. |
|
|
Ja då lär det inte vara 140-150 hk. min 325a är orginal men lättad , väger 1100 kg med mig i, och gör 9.78 med svetsad bakaxel. |
|
|
Hm ok. ska ev iväg och köra nästa gång det blir blackrace här omkring så då får vi se vad det blir för tider. Eller ev köra upp bilen på en bänk å sehur mycket effekt jag har på bakhjulen. Men inte kan de va original 2.3 iaf |
|
|
Hej igen. tänkte bara återkomma med lite info för den som är intresserad Har kört Blackrace 201 meter nu. Fick 10.5s som bäst. och det med lite små problem med vacuumslangar som lossnat osv. såg det först senare. Hade som mål att komma närmare 10. men det var alltid något som strulade. Insugs-slangar som lossnade osv. Frågan är ju då. kan man med en bil som har en tjänstevikt på 1330kg få en sådan tid med endast 140hk? Lite svårt att vet i och för sig. men om en lättad 325 på 1100kg och 170hk kör på 9.7s så verkar det lite konstigt. Hur som hellst så måste den 2.3 litersmotorn gå väldigt bra. bilen den satt i gick lika bra som en original 325. enligt ägaren. det var därför jag och alla andra trodde att det var en 2.5:a |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.