AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.523

Felvänd bussning eller ej? BMW e36 framvagn

Sida 1 av 2
Hallå BMW fantaster!

Kort och gott. Är det någon som kan berätta om denna bussning är felvänd?

Länk

Det är alltså "Länkarmsbussning Framaxel"

Stort tack på förhand
MVH Fredrik Mehlin

E3
1.828
E36
USA bilar
Minns ju inte hur den sitter just nu.. Men det sitter som en pil på gummit som ska riktas mot en punkt i hållaren... hänger du med?
Tror denna är felmonterad, men lovar inget
Den ser ut att sitta rätt. Originalbussnungarna är gjorda så att framhjulen kan fjädra bakåt ganska lätt. Däremot ser gummit lite trasigt ut.
Okej :D
Jo för däcket fjädrar ganska lätt bakåt nämnligen. Därför jag blev lite orolig..

Är dom krångliga att byta? Behöver du specialverktyg?
E3
1.828
E36
USA bilar
Nejdå, de är rätt enkla att byta, jag har gjort det i samband med spindelledsbyte, och då med hela länkarmen loss
Det förenklar om du har tillgång till en press, som vanligt inget krav. Den kan rosta fast på tappen i länkarmen, men värre är det inte. För att förenkla monteringen av den nya så smörj med däckpasta eller vaselin på tappen
Kom ihåg att ställa nämnda märkning rätt, pilen i gummit mot märket i hållaren
Perfekt! Tack för alla snabba svar!

Tur att man har detta forumet :D
E3
1.828
E36
USA bilar
Antar att du tänkt byta bussningen? Byter du spindelled samtidigt? Det klassiaks felet på E36 nämligen..
En sats med båda bussningarna kostar iaf ca 200:-
Spindelleden ser inte dålig ut.. faktiskt så ser den nästan ny ut.

MVH Fredrik
E3
1.828
E36
USA bilar
Man brukra inte se på en spindelled om den är dålig.. den börjar glappa istället
Ska du byta bussningar?
Bussningarna ska bytas likaså stabilisatorstagen..
E3
1.828
E36
USA bilar
Även detta är ju lite av standardfel.. mest irriterande när stagen är dåliga och det smäler och kluckar..
Både bussningar och stagen är ju billiga iallafall..
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
hoy hoy hoy, stabilisator stagen, har jag aldrig hört talas om, har nämligen ett kluckande vänster fram och hittar inte felet, inte bussning osv. Låter när jag kör sakta över ojämnheter.
Westerdahl: Ta tag i fälgen och ryck uppåt mot dämpartornet.. kluckar det då. kolla stötdämparna?
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
ok, ska ta in henne på lyften imorgon!

Tack Groovey
E3
1.828
E36
USA bilar
Wesredahl: det kan helt klart vara stab.stagen (kallas även klapperstag, gissa varför...) Sitter från kränghämmaren och mot länkarmen, bussning och bult i ena änden, kiulled i den andra, billiga och enkla att byta
Hur var det med bussningen? Satt den rätt eller fel? hade tänkt att byta nu idag!

MVH Fredrik M
Bj
67
Björn78
BMW 135i -08
Jag lånar tråden lite här... Jag har något glapp i framvagnen som yttrar sig genom att hjulen "glappar" ganska mycket när vrider dom (håller klockan kvart i tre och vrider höger-vänster). Man ser att det rör sig i ovan fotograferade bussning och jag undrar därmed om det är normalt? Och om inte är det då denna bussning? eller någon annan?

Mvh Björn
Visa användare
85
zacke_bgd
bmw 320 e36 coupè
den sitter fel, ja gjorde ett back jobb förra veckan på en e36 som bussningarna var fel vända på, dom ska gå diagonalt observera att pilen på bussningen skall vara mot markering (1) på hållaren, OBS det fins 2 st pilar på bussningen den lilla pilen ska vara mot markeringen annars hamnar bussningen som den sitter på din bil det e detta många gör fel på
Bj
67
Björn78
BMW 135i -08
Ok, då är det felvända bussningar på min med :(

Men jag är inte riktigt med på hur den skall sitta, menar du som min dåliga paintmodifiering här : Länk visar?
Jag kan inte se markeringarn på gummit nu när dom ditter i/på bilen.
Visa användare
85
zacke_bgd
bmw 320 e36 coupè
björn78 på bilden du länka ser det helt rätt ut men grooveys bussning ska vändas ett halvt varv medurs.. är det fel så känner man det när man bromsar att det slår i framvagnen och om man rycker hjulet bakåt så glappar det ganska bra
Visa användare
85
zacke_bgd
bmw 320 e36 coupè
en kvarts varv mena ja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.