AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.164

färgstänk på lacken

Visa användare
183
tånni
3.0 CS-73
325i touring -89
tjopp,

skulle hjälpa flickvännens far att ta bort vita färgprickar på deras svarta bil. Det var lösningsmedelsbaserad målarfärg som "blåst" dit när de målade om.
Testade först med polish men det bet inte. Provade därefter med lite aceton på ett dolt ställe - och det verkar fungera. Men kan det verkligen vara bra för lacken? Känns spontant som det skulle kunna lösa lacken...?

Några tips om hur man kan få bort det själv?

Jag vill ju gärna plocka lite pluspoäng hos "svärfar"...
du menar oljebaserad färg antar jag... rent spontant så skulle jag våga testa med lite lacknafta på en trasselsudd och se vad som händer. Risken är främst att vaxskiktet löses upp och att du hamnar i ett läge där du får ge bilen en vaxomgång - men då lär du ju bara få ännu fler pluspoäng ;-)

Lacknafta används som tjärborttagare på billack och torde således vara säker!

(Men som alltid, test på väl dold yta först.)

Annars blir det väl lackrengöring - gnugga - och polera.

/Fredrik
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Först, oljebaserad, lacknaftabaserad och lösningsmedelsbaserad är alla samma sak - olika namn bara. För det andra borta du nog som sagt prova att att använda lackrengöring eller rubbing och kanske inte thinner/lacknafta då det i för stor mängd och med stor belastning kan skada lacken.
jo
371
jocke7718
740 i 6vxl E38-1995
528 i E39 -1996
XC70 D5-2003
Använd vanlig tvätt-thinner, typ tintex eller wilco, funkar jättebra och skadar INTE lacken. Givetvis åker vax och sånt , men som tidigare talare säger så får du nog fina pluspoäng av svärfar om du erbjuder dig att göra en vaxning av bilen.
Polera inte före du fått bort färgstänket, har du otur kan det bli värre.
I värsta fall kan man måsta våtslipa 2000 korn o polera efteråt, men det är endast i nödfall eller om det är 2k färgstänk på bilen.
Hej Tånni. Om det inte är för sent bör du först testa "lera". Den är skonsam och repar inte men har en bra förmåga att dra med sig aggresiv smuts på lacken. Finns i en uppsjö av varianter. Mvh: J.Sandell
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.