|
|
|
|---|---|
|
Hej, En stilla undran; Hur ställer man kammen rätt så att den harmoniserar med övre dödpunkten på vevaxeln vid t.ex ett topp byte på en M30 motor från en 535 -91:a? Jag har bytt topp och kamkedjan med drevet puttades åt sidan under bytet men jag undrar om det kan vara så att den ändå sitter lite fel. Toppen har åkt in och ur två gånger nu.... (*suck*) Hur ser man att det kammen kommer rätt i förhållande till vevaxeln som då står i ÖD? Jag vet att rotorn skall stå mot 1:an i fördelaren men om det är en eller två kuggar fel? Rotorn är ganska bred så var anses den stå rätt, i början av den eller mitten? MVH /JBM | |
| Brukar finns någon sorts märkning på kammen. Du ska nog inte gå på rotorn för där är nog felmarginalen för stor. | |
|
är inte kedjan uppmärkt på tre ställen? typ anna färg på dom länkarna? samt finns det några könslag på dreven på vev o kammaxlar? ingen aning varför jag svarar då jag aldrig gjort några motor rep på bmw men det kanske är till nån hjälp detta ? :=) hittar du könslagen (om dom finns) samt länkarna (om dom finns) så ska dessa ligga för varandra, om det nu är så simpelt på din bil vet jag ejj... dra runt motorn först för hand så du är säker på att det inte blir ventilsallad när du ska starta.. om du vågar ;)... |
|
|
Tack för svaren! Jag har hittat märken på godset i toppen samt på kammen som jag ställt mot varandra och jag vill minnas att det då blev rätt då jag hängde på kamdrevet och fann rotorn vara vid 1:an i fördelaren. Självklart drog jag runt härket manuellt innan jag gav mig på att starta! Jag har faktiskt fåt igång bilen men den gick illa så jag hade funderingar om just detta med att det kunde varit en kugge fel då jag kan ha missat eller redan förra gången toppen revs och sattes ihop. Anledningen till att toppen revs en andra gång var att en ventil var knäckt/böjd. Min fråga var därför något hypotetisk då den bluddrande gången på motorn gjorde att jag misstänkte att jag hade satt kammen lite fel. Vad gäller märken på kedjan så har jag inte sett några och heller inte läst om några. Värt att nämna är att jag nu har kört en diagnostik på motorstyrningen och Lambda sonden är kass vilket kan förklara den bluddrande gången. Den skall jag byta imorgon! :-) MVH /JBM |
|
|
Grattis att kärran går:)) Styr-pinnen ner till vänster typ kl 1930 och bultarna dom övre på drevet vågräta med toppen. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.