|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har nu rivit isär pärlan och byter ut allt i bakbromsarna! Nya handbromsbackar på plats och har nya skivor men jag undrar hur jag ska sträcka? Läste den engelska guiden så gott jag kunde och fattade det som att man ska sträcka bak tills skivan fastnar, sen ta tillbaka 10 hack och sträcka resten innifrån? stämmer detta? Det är ju riktigt svårt att sträcka genon det lilla bulthålet också! Några bra tips? Tack på förhand! Mvh Henrik Johansson | |
| Lite pilligt är det ju att ställa genom bulthålet, men det går. Du har fattat det rätt, man ställer först åt så att hjulet blir stumt, sedan släpper man ett antal hack, mellan 5-10st. Hjulet ska då snurra ganska lätt, det får inte rulla tungt, men backarna får "toucha i" lite grann. Finjusteringen görs med hjälp av muttrarna under handbroms spaken. Obs, viktigt att både hjulen ställs precis lika. | |
|
Här Länk är allt utförligt beskrivet, men det är kanske denna du läst? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Vanliga proceduren för att fixa handbromsen är ju att sätta handbromsen där man vill att den ska börja ta - vanligtvis 5-7 hack upp, sedan skruva ut backarna så att man precis kan trä på skivan och få den att snurra. Sedan är allt klart och handbromsen funkar perfekt. | |
|
Kommentar till beskrivningen angående justeringen: Länk Om bakre bromsskivorna ser ut sådär så bör man, egentligen kanske byta skivor och belägg, men åtminstone se över: * Sin körstil, så att man verkligen motionerar bromsarna åtminstone någon gång varje vecka * Oken, så att de inte kärvat igen. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Ok så det funkar att sätta upp spaken ca 5 hack och sedan justera så att man just får på skivorna? Är det nån som lyckas justera genom bromsskivan? tycker det verkar omöjligt! mvh henrik |
|
|
Nu Har jag bytt backar,skivor och belägg bak och sträckte upp i bott och släppte sen tillbaka ett par hack på varje sida! Men mitt problem är nog att vajrarna inte är lika långa! Trots att allting är exakt lika gjort bak så kommer sträckningen bli olika inne i kupen! Är det vanligt eller brukar sidorna skilja lite i sträckningen??????? Det är normalt att allt går lite varmt när det är helt nytt va???? |
|
|
Ja det beror på vad du menar med lite varmt ^^ De ska inte ens vara ljummen. Är det hett där så har du spänt handbromsbackarna för hårt. Obs, du kan justera handbromsen även fast hjulen sitter där. Ta bara loss en hjulmutter och rulla bilen tills du ser sträckaren genom hålet. Passa så du inte skadar fälgen bara, när du ska justera. Vajrarna ska vara ganska lika uppe vid spaken. Eftersom du nu bytt både backar och skivor så borde det underlätta vid justeringen. Viktigt att känna på bägge hjulen efter justering så du känner att bägge rullar ungefär lika lätt. |
|
|
Jag brukar justera "lätt släp"på kugg 3 då brukar det bli nit på 6an. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
OK, Men när man justerat bak i bott och släppt tillbaka (5) kugg bak, ska man då inte behöva justera nåt fram vid spaken eller kan man få ta lite där med??? Ska nog släppa lite mera där bak då för skivorna blir varma när jag kör nån kilometer! Nu när jag har helt släppt sträckningen fram så tar handbromsen snett ganska högt! |
|
| Justeringen görs alltid bak först. Justeringen framme vid spaken ställer du bara på hur du vill ha spaken, dvs "finjustering." Tänk på att spaken ska ta ganska högt upp så hela mekanismen rör sig mera, på så vis slipper man att den kärvar ihop. Den ska börja ta på 3-4 hack och vara stum på 5 hack ungefär. (Spaken.) | |
|
Tack för tipset! Ska hissa upp den igen i eftermiddag när det svalnar! Mvh henrik |
|
|
Nu justerade jag i bott sen släppte jag 8 hack bak och då kommer jag få sträcka ganska mkt inne i bilen tror jag! Det tar ändå snett bak så jag får justera olika på muttrarna inne vid spaken! Vad tror ni om detta?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.