|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 523 touring som jag inte blir klok på. Bytte från 235 45 17 däck till 225 65 15 för att prova att slippa den slingriga gånen på vägen. Det blev bättre, men nu med att mer påtagligt brrr som ständigt hörs så fort jag kör över en ojämnhet i vägen. Nu är det så att höger stötdämpare fram är slut och efter att ha läst de flesta trådar om detta så är det byte av dessa på gång men...... kan det vara så att det endast är fram som spökar trots att det känns lika från bakvagnen. Kan denna kämsla leda bak i bilen om framvagnens dämpare är slut eller är det byte bak åxå som gäller.??? Eller är det någon länkarm fram som spökar då det blev mindre slingrigt med 225 istället för 235 (förvisso ET 15 på 235 däcken!!!) Bilen har gått ca 14000 mil och det känns som tråkigt att behöva byta div bussningar och dämpare redan efter så förhållandevis lite mil. För det tycker jag att det är. Jag körde mellan 22000 mil och 32000 mil med en Audi100 -86 och bytte endas ett lyktglas under dom 10000 milen så det känns lite tråkigt att läsa om alla dessa problem här på forumet. Har ärgt denna 523 touring i två månader..... behöver lite råd i frågan. Är trots allt rät nöjd med bilen hittills Jerk | |
|
Kanske är det samma problem som i denna tråd. / Fredrik Länk Det är aldrig för sent att ge upp! |
|
| Nej det är inte det ljudet som jag har problem med. Jag har ett lågfrekvent brrr varja gång som jag kör över ojämnheter ....dvs nästan hela tiden plus att bilen käns väldigt stötig och hård i fjädringen.....väldigt lite komfort ungefär..... | |
| Du har inte en brusten fjäder någonstans? Är det standard chassie eller är bilen sänkt? | |
|
Det är nog standard chassi tror jag. Det känns som att hela drivlinan kommer i självsnängning när man passerar ojämnheter så ja börjar alltmer tro att det lutar mot dämparna efter att läst om alla andras liknande problem. Men det vore skönt att få det bekräftat av fler som varit med om samma sak |
|
|
dämpar lagringarna låter hårt som satan när dom är slut.. klonkar det när du kör på grusväg, ljudet kommer isof högt uppe i bilen.. dämparna i sig brukar oftast inte låta, lagringar byts separat även på bmw skulle jag tro.. om det nu är det.. ska själv byta detta på min så småningom... ppp |
|
| ja det klonkar lite fram....men där är jag ganska säker på att det är åtminstånde stötdämparen som låter då den läcker olja och skall bytas i det närmaste. Det mesta brrr ljudet kommer bakifrån känns det som. Jag köpte nya knarr stag idag som jag skall byta för att utesluta dessa då det är en ganska liten kostnad i sammanhanget | |
|
menar du k-stag? jo dom kan låta rätt möe dom med.. om du endå byter stötdämpare som du behöver göra iomed att dom läcker olja, så byt lagringarna på det paret dämpare du byter... du tar juh endå av dom vid bytet samt att det kostar inte skortan för den komfort du kommer tjäna... länkarmarna på 5-serien brukar ofta glappa dom med, skulle åkt in på en gör det själv mack o tagit med stora ko-benet o känt på saker o ting lite... |
|
|
Jag menar dom korta stagen med två kulleder på. Jag tror dom har torkat ihop helt för dom knirrar så fort man sätter sig i bilen och belastar fjädringen. Tack för tippsen med lagren det känns som att om man ändå har ner fjäderbenen så är det lika bra att göra det riktigt när man ändå håller på. Jag får ta med mig en kofot och kolla lite på nån mack om det finns nått glapp i länkarna. Jerk |
|
|
Nja, de främre fjäderbenslagringarna håller väldigt väldigt länge. Ingen idé att byta dem så länge de inte glappar. För de är också ganska dyra. Däremot bak ska man alltid byta då man byter stötdämparna, för de slits ut mycket snabbare, och är billigare att köpa. |
|
|
har bytt fler fram än bak iaf... jo dom är lite mer kostsamma fram än bak iomed att bak är mera som en gummi bussning medans fram inhåller ett lager för att hjulet ska kunna svänga när du vrider på ratten...vet du vad dom kan tänkas kosta fram per? jerk dra med en polare ut på nån grusväg/gropig väg o lyssna på fjädertornen underhuven samtidigt som han kör så bör du höra om dom e kassa lr inte. k-stag e juh inte en helt fel gissning heller... men som sagt bara gissningar "råd" väl mött//fatii |
|
| Ca 600kr/st vill jag minnas att dem kostar till E39. | |
|
Ok Tack för tipsen, Jerk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.