|
|
|
|---|---|
|
Köpte en 535:a 92:a för nån månad sen och har börjat få lite problem med att bilen överhettas. Hela började med att det var en spricka i en slang. "Den lilla böjen som går ut från termostathuset". Tappade en del vatten då.(det var när bilen stod stilla som den sprack) Köpte en ny slang och fyllde på med kylmedium. Till problemet: Bilen går varm så fort jag kör väldigt sakta. Tempen stiger fort. Och det blir ett jääädrans övertryck i kylsystemet. Så fort värmen stiger över normaltemp hör jag viskosfläkten drar igång men klarar inte av att sänka tempen. Vad jag kunnat läsa mig till genom sökning av inlägg är det rätt vanligt med luft i systemet. Räcker det med att jag lossar luftnippeln på termostathuset när jag fyller på kylvätska eller måste jag vacuumsuga å sen suga tillbaka vätska ?. Då tempen steg var den precis under rödmarkeringen innan jag hann stänga av motorn. Kan jag ha blåst packning och skevat toppen då med ? Mvh//Snurrbo | |
|
Hej! Jag har skrivit om detta förut här då jag som sagt har behövt böka en hel del med min 535 -91:a som jag tyvärr knäckte en topp på i mars. Medan jag väntade på delar och tid för service så lärde jag mig en del om detta bl.a här. Det jag tror mig kunna säga direkt är att du kan knappast höra viskofläkten för den går igång nästan med en gång men snurrar ganska tamt tills dess att en bimetall i den har värmts upp varvid den tar i mer och mer med stgande värme. Ett tydligt tecken på att den är "frikopplad" är att du startar bilen och sedan stänger av med varm motor OM fläkten då fortsätter att snurra fritt så tar inte viskoskopplingen och bör då bytas. Alternativet är att göra fläkten fast och således altid snurrande. Det har dock visat sig svårt då delar av den är i aluminium och stål och det är svårt att få den att låsa. Har en ide om att fästa den som jag int eprövat än men eventuellt behöver göra. Det skall sägas att göra fläten fast inte är att rekomedera fullt ut då detta ger en försenad uppvärmning av motorn och någonstans går nog också gränsen för hur kallt det kan vara för att överhuvudtaget få arbetstemperatur. Förmodligen många minusgrader... Som du förstår så tror jag på din fläkt som boven i ditt drama. När däller luftningen så är det en bra början att skruva upp luftskruven på termostathuset och hälla tills det kommer vatten därur. MEN, det räcker INTE! Du har nu sannorlikt en del luftlås i systemet vilka man inte får ur hur som helst. Det rekomenderas att man har motorn igång när man fyller men det blir heller inte så bra så snabbt. Jag fann en metod under en tid då jag var tvingad att köra ett tag med en krökt topp. det går till som förljer: Man fyller på som man skall med avluftningen öppen och när det börjar rinna ur lyfthålet stänger detta och sedan hastigt kramar och håller ihop ihop en lämplig slang så att det bubblar och rinner över ur expansionskärlet och sedan medans man häller på vatten släpper slangen långsamt så får man i bra mycket mer vatten. Jag tror också att man genom att krama ihop slangen hastigt "skjuter" ut luften från krökar och prång i systemet så att det kan bubbla ut och på så sätt få ett mer luftfritt system. Dessa saker som jag nämnt är ganska enkla att kolla. Nästa steg tror jag är att ta en titt på din termostat. Jag tror att den skall öppna vid 88 grader så du kan koka den med en termometer för att se om den öppnar som den skall men sätt tillbaka den åt rätt hålla bara! Det går att sätta den fel... Nästa sak att beskåda är din vattenpump. Lite mer kostsam men ändå inte ruinerande. Har den inte bytts på länge så kan det vara en kandidat. Slutligen det som man väl bävar för: Läckande topp! Det finns dock så många konstiga uppföranden som kan bero på en läkande packning, skev topp (från att ha gått FÖR varm), eller en spricka så att säga entydigt att det är det som är problemet är svårt utan ganska ingående felsökning. Men några enkla saker finns. 1. Finns det olja/oljefilm i kylarvattnet? - kan bero på toppen... 2. Bubblar det ur expansionskärlet när motorn är på? (OBS!!! öppna inte med varm motor!) - Kan bero på toppen... 3.Har din olja blivit brungrå/vitaktigt av vatten? - kan bero på toppen det med... Det är väl vad jag kan komma på så här... MVH JBM /JBM |
|
|
Tackar så mycket för ett snabbt svar. Skall prova med luftningen först. Viskosfläkten verkar det inte vara något fel på och vattenpumpen är bytt enligt förra ägaren. Den ser rätt ny ut med. Glappar inget heller. :). EFter det får jag gå vidare med att kolla termostaten. mvh//Snurrbo |
|
| Hur ser den där fläktkopplingen ut? Har nämligen samma fel på min, den går upp i värme när man står på tomgången. Är kopplingen den som Fläktbladen sitter runt? | |
| Bytte min fläktkoppling precis och vilken skillnad.. när man gasar upp till 2000 varv så fläktar de på av bara den. så i mitt fall så hördes de stor skillnad på dom. Sen så kan man ju prova att hålla i muttern och snurra den så ska de gå rätt trögt, min dåliga snurra lätt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.