|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har en 323 Touring -96 nu men efter att ha blivit ifrånkörd av en volvo igår så har man sneglat lite på bilar med lite större motor :P Vill gärna ha en touring E36 men Absolut inte bli ifrånkörd igen :P Vad är det för skillnad motormässigt mellan 328 och M3 2,8?? Dom verkar ju ha samma motorvolym... Kan man bygga om en 328 motor med delar från en M3 så det helt enkelt blir en M3 motor med 286hk i??? | |
|
Den M3-motorn du pratar om är en 3,0:a. Och tyvärr, det är inte så lätt att plocka ut 100 hk till.. Min bil: Länk |
|
|
Det är inte många saker som är lika. Blocket ser ganska lika ut. Lättast och överlägset billigast är att köpa en begangnad M3 motor och byta helt och hållet. |
|
|
328 och M3 3.0l har samma växellåda och mycket utav drivlinan är samma. "lättast" är att byta motorn men du får problem vid besiktningen. Man får trimma sugmotorer +20% har jag för mig om det inte sker med överladdning. Sånna här saker brukar alltid sluta med att det är billigare att köpa en ny bil motorstarkare bil. |
|
| Har du en 323 eller en 328? Lite svårt att veta när du snackar om att bygga om en 328 men äger en 323. | |
|
Frånkörd kan man tyvärr alltid bli. :-( En M3-spis räcker bara en liten bit om man inte vill bli frånåkt i dagsläget, jag tror att 130i skulle ge en M3 3.0 en riktigt tuff match faktiskt. Flåklypa |
|
|
Nuförtiden har ju varenda GTI-bil mer pulver än min 328 :( Ur led är tiden.... Min bil: Länk |
|
| Jag HAR en 323 men Funderar på en 328... Men mellan -92 och -96 var det väl 2,8 liters motorer i M3??? Kan ha fel... | |
|
Nej E36 M3:an hade 3,0l till -96 där den hade 3,2l Du kanske menade M3:an som såldes i USA den hade 2,8l om jag inte minns fel. |
|
| Ok... Har kollat lite på Itsfuns hemsida och kollat ut ett trimchip där... med det skulle bilen få 205hk och 310nm vilket slår S/V40 -T4.. det tillsammans med luftfilter och sportavgassystem borde resultera att jag drar dom flesta traktorerna i alla fall :D | |
| Länk | |
| ,, men många av dessa traktorer chippar också, och ett chip på dem ger ca 200-240hp i motorn utan några svåra ingrepp. Dem är ganska lätta också. Pinsamt, men man får nog svälja det. Du får nöja dig med att veta att du kör en bättre bil helt enkelt. | |
|
M3 i USA hade 95 en 3.0 liters variant av M50 kallad S50B30US. 96-99 hade en 3.2 liters variant av M52 kallad S52B32. Båda hade 240hk. Mellan 92 och 96 fanns inga bmw motorer på 2.8 liter. M3:or har bara funnits som 2.3, 2.5, 3.0 och 3.2 liter än så länge. En 328 med 325 insug, sport system och mappning bör ge iaf 220hk. Med trimkammar lite till. Sedan börjar det bli svårare. |
|
|
Ja just det ja... 325 insug... vad var det dom ändrade på insuget i 328:an??? En polare talade om att dom ändrade något men kommer inte ihåg vad... Tappar man något om man byter till 326 insug?? jag menar vridmoment eller något?? ska vara ärlig o tala om att jag inte är en bilmekaniker precis :P |
|
| oj.. menar 325 insug o inte 326 :P | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.