AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.378

"Ny" Z3 till Sverige

co
85
cosmossvart
Z3 2.8 Roadster -98 (såld)
Vill bara ta tillfället i akt att tacka er alla här på forumet och då speciellt alla Z-ägare!

Efter att ha suttit och läst på forumet under våren gjorde jag förra veckan slag i saken och åkte ner till Stuttgart för att köpa min första bil, en Z3 2.8 Roadster årsmodell 1998. Och efter 170 mils körning hem kan jag bara säga - vilken bil, helt underbar!!!

Jag flög ner till Tyskland med fickorna fulla av pengar i tisdags morse, träffade ägaren, provkörde och fick bilen kollad hos BMW på eftermiddagen. På onsdagsmorgonen skrev vi under kontraktet, ordnade med betalning och åkte till Zulassungstelle. Sedan bar det av mot Svedala. Kom fram till Skåne vid tretiden på natten där jag sov över hos bekanta, och vid torsdag lunch så fortsatte färden mot Stockholm. En kort natts (nervös) sömn och sedan upp på fredagen och iväg till kontrollbesiktningen. Kl. 10.27 så var bilen godkänd. T.o.m. ställbar H&R-fjädring och spacers gick igenom utan minsta kommentar. Och imorgon kommer skyltarna från vägverket :D

Utan all kunskap som ni delat med er av hade jag nog aldrig kunnat eller vågat åka ner själv för att köpa min drömbil. Och det hade antagligen inte blivit en bil med den underbara 2.8L motorn, M-ratt och de sköna sportstolarna.

Så tack återigen. Fattar fortfarande inte att det är min bil...

Mvh,
En lycklig Z3-ägare
po
73
poppemalmö
320M Touring
Grattis till ett lyckat köp!
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Skitkul ! Grattis till din nya pärla och en lyckad import. Bara att ge sig ut och njuta av cabbe-cruising á lá BMW nu då :0)
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Blir riktigt sugen på att själv åka ner och hämta hem en bil när jag läser ditt inlägg !
co
85
cosmossvart
Tackar tackar! Ja att åka ner "direkt till källan" och köpa bilen själv är garanterat en av de bästa sakerna jag nånsin gjort ;)

Och skyltarna ramlade precis ner i lådan så nu bär det av ut i sommarvädret för den officiella premiärturen. Yiehaaa!!!

Jag kan meddela att man är lika entusiastisk för varje år som går, Jag har nu ägt min Z3M Roadster i över 6 år och jag är lika lyrisk efter varje dag jag kör mina 3 mil till jobbet och 3 mil hem :) på tomma sommar vägar, Det är faanimeg årets höjdpunkt och i dessa sommar tider uj uj uj. Jag finner inga ord för sådan njutning ;)

"ibland tar man en extra tur för att det är så kul :)"

Men en tur på Autobahn skulle sätta pricket över I:et ;) max speed for the people

//Rop the cruizer...
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
cosmossvart: Hittade du någon bra cruise-väg igår, eller blev det en sväng på stan?
Du vet väl att det finns lite roliga vägar under "Diverse" i menyn till vänster.
Jag har lite väg-tips som jag skall lägga in där men jag har inte fått tummen ut ännu... Skall fixa det så fort som möjligt !
Har du några tips så får du gärna lägga in dom där. Jag är ganska ny i Stockholm så jag har haft lite svårt att hitta bra vägar. Det har blivit lite "trial and error", så att säga.
Ett tips är väg 256 och väg 225 mellan Västerhanninge och Nynäshamn, söder om stan. Där har du många sköna cruisingmil.
co
85
cosmossvart
Robertg71: Underbart att höra... och jag kan faktiskt tänka mig det! Känns inte som en bil man tröttnar på i första taget. Iofs har ju du lite mer kräm i din men som förstabil så duger nog 2.8an ett tag framöver ;)

FullFartFram: Ja det blev en skön skärgårdstur igår. Åkte ut till Stavsnäs och Djurö med tjejen. Vad kan jag säga, helt enkelt en underbar dag att köra nercabbat på slingriga skärgårdsvägar!!!

Och idag blev det en sväng till Uppsala för att visa upp bilen för farsan. Vilket också innebar min första laserkontroll vilken jag faktiskt lyckades klara mig igenom tack vare lite flyt... puh!
mina favorit tillhåll med små kringel krok vägar är dock norr om stan, mellan upplandsväsby - vallentuna om man åker mot gamla almunge vägen eller vad det nu heter :( (skall kolla upp det) en väg heltenkelt mot almunge från upplandsväsby, där kan du svänga in på alla möjliga småvägar som är helt sagolika att åka på.. finns en hel del golf banor bra som riktmärken. Ett med naturen när man åker ner Cabbat 8)=)

//Rop
Rekomenderar dig starkt att köpa en laser varnare, fungerar både mot hastighets kameror och laser pistoler ;) fungerar bäst ute på landsvägarna där det inte finns allt förmycket av störsignaler från bensin mackar & dylikt.

//Rop the need for speed.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
SKOJ!

Jag letar Z3 för fulla muggar just nu!
Får jag fråga vad slutnotan blev, hemma reggad & klar?

Hälsn
Klasse
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Där kom det vägtips ! Tack, cosmossvart & Robert, skall testa era tips !
co
85
cosmossvart
Slutnotan efter prutning stannade på SEK 115.000 inkl. flygresa, boende, reg. besiktning etc.

Det är som sagt en 2.8 -98 med sportstolar i svart skinn, M-sportratt, H&R-sportchassi (M-orginalet medföljde), M-gälar, 10-facks CD-växlare. Ej AC, bågar eller vindskydd.

Bilen är extremt välskött, tjejen som sålde den hade haft den i 6 år och måste verkligen ha varit pedant. Stolarna ser knappt använda ut och nytt för i år är en ny cab med ny bakruta, nytt batteri och nylackerad huv (ej krock). Fälgar och däck från förra året. Killarna på BMW hade nästan svårt att tro att den gått 9.000 mil...
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
mosse: Jag har en 2,8 för samma peng om du är intresserad, kent.e@swipnet.se
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Z3 Kent, kolla mailen.
/Klas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.