AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
800

0227A Sportchassie med nivå reglering...

Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Jag har detta på min 540 touring. Bilen har numera gula Koni dämpare med 60mm sänkfjädrar från Weitec. I bak är endast nivåregleringen manipulerad för sänkning. Tycker att den inte riktigt ligger som den ska i kurvor och höga farter. Känns aningen svampi. Vad exakt innebär "sportchassie"? Vad skiljer detta från "M-chassie"? Finns det något jag kan förbättra ännu mer? Tex. grövre krängningshämmare, hårdare silentblock eller något? Hur förbättrar jag väghållningen helt enkelt?

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Bytt bakre krängningshämmaren, din är 16mm, "15mm på bilar med standardchassi, Limo/Touring" M-chassi "Endast Limo" och M5 Limo utan Nürburgringchassi har 18mm, M5T och M5 Limo Nürburgring har 19mm, medan M5T Nürburgring har 20mm, jag kommer köpa 20mm till min gröna som i dag har 15mm, det har väl Daniel F redan gjort?

Det är stor skillnad mellan standardhämmare/sänkt sportfjädring-dämpare 540i/6 och fabriks M-Chassiförsedd 540i/6, skrämmande stor till och med.

Mvh Stephan
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Stephan-
Har du något nr. på 20mm. hämmaren? Det ända jag hittade var : 31352227276 . Antar att det är 19mm.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Danne;
Se länk... Länk

Det nummer du skriver är till 25mm främre krängningshämmaren du redan har, M5/540iT och M-Chassi till Limo har 25mm som standard, 540i Limo utan M-Chassi har 23mm.

Mvh Stephan
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Jo jag såg det... Så jag tänkte väl köra på 25mm från M5T i fram och 20mm från M5T i bak. Borde bli lite skillnad eller hur?

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Fram-
31352227276

Bak-
33552227416

Kommer man att känna denna skillnad tro?

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Festligt, från 3/95 har 540i Limo med M-chassi, samma nummer som M5, medan äldre bilar fortfarande har 25mm men annat nummer, BMW är en roligt tillverkare, då har mina båda nya sorten=) Medan min sålda 540iAM hade gamla.

Jag skulle säga att du skippar fram så länge, du har ju redan 25mm där, börja bak, som sagt det är stor skillnad mellan 15mm och 18mm, så jag TROR du kommer märka en hel del.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.