AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.060

Luftbehov är stort, varför är insugstuben så liten ?

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Jag har varit inne i några topics om luftfilter...

Förutom det vi alla inser om öppna filter och deras filtreringsförmåga, genomströmningsmotstånd, underhållsbehov och konsekvenser för motorn (och LMM och den kladdas ner av filterolja) om detta sköts illa.

Om jag kör i 50 (dryga 10m/s) och vill brassa på på tvåan så är det ju så att redan vid 3000 varv så behöver motorn 50×2,5 liter per sekund. Den fåniga lilla "Sucktion tube" som leder in luften till filterburken har ju inte stort mer än ½dm² i tvärsnitt. 10m/s är ju inte mer än 50liter per sekund och det betyder att det där röret skall SUGA luft ur det fjuttiga mellanrummet bakom griller där den konkurerar med en jättekylare.
Motorn borde kvävas !?!?!

Finns det inget bättre sätt att skyffla in luften till luftfiltret ?
Skall man bygga ett separat grovt rör nerifrån spoilern som sitter mitt i fartvinden.

Finns det någon som tänkt på saken ?

Försöker förstå
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
M3'an har samma löjliga insugsrör som mynnar ut brevid kylaren i fronten ???
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förutsatt att du inte har en rejält trimmad motor tror jag inte du behöver oroa dig för att motorn ska "kvävas", BMW:s ingenjörer har byggt en och annan motor och räknar nog både flera gånger och med flerfaldig säkerhet innan de bygger något till en serieproducerad bil...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Jovisst

"nog" är ett ord jag också kan, och det gör vi mycket av på vår utvecklingsavdelning. BMW's ingenjörer håller jag högt och oroar mig gör jag inte... men "nog" borde motorn få lite astma-känsla vid pådrag.

Är det fortfarande så, vilket jag misstänker, att det största tryckfallet ligger över filtret ?
Behövs tryckfallet för att jämna ut luftflödet in i cylindrarna ?

Men, men... om ett öppet filter minskar tryckfallet och måhända släpper in mer luft för att någon % fler hästar skall bli till... eller färre för den delen om nu motorstyrningen får hicka... kan inte vara kritiskt...

Det är säkert alldeles rätt och riktigt som det är, men kan någon förklara ?

Undrande
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Största tryckfallet brukar vara i toppen vid ventiler och kanaler. Tyvärr är det ju också dyrast att åtgärda.

Om det vore luftfilter och insugstub kunde man ju bara rusat iväg och köpt avloppsrör och filter till en cartepillar och slängt dit. Hade ju bara kostat några hundralappar och gett enorm effekt.

Nej det är i toppen det avgörs, därför kan ett F1 team lägga milioner kronor på extream lösningar för att maxa flödena i toppen....

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
anade det :-) Tack !

ansträngd andning
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.