AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
6.000

728 vs 740 ?

Sida 4 av 4
Kalle har helt rätt - handlar om perspektiv. Jämför 740 med Passat 2.0, då känns BMW'n enormt kraftfull. Jämför 740 med 750, och helt plötsligt känns den inte alls lika stark (vilket ju också är fallet då 750 är snabbare.)
Man kan snacka känslor och referenser till höger och vänster, men egentligen så räcker det att kika på effekt/momentkurvorna för 750i kontra 740i 4,4 - dem kan man inte snacka omkull.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Ni missade min poäng. Jag pratar inte om hur starka bilar är i förhållande till varandra, utan rent allmänt sett. Den som kallar t ex den ovannämnda Passaten för undermotoriserad har helt rätt. Den som tror att en 740 är "ansträngd" har fått sitt perspektiv rubbat och har således fel ur en objektiv synvinkel.

Wilhelm Svenselius
Sedan när blev denna diskussion objektiv? Skall vi föra en objektiv diskussion så kan "740-ligan" lägga ner med en gång, eftersom 750i bevisligen har mer effekt , högre vridmoment, större bottendrag, och mer vibrationsfri gång.

Och vad jag kan minnas, så gällde diskussionen till en början 728i kontra 740i, och sedermera 740i kontra 750i. Inte 740i/750i kontra VW Passat 2.0.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
W2k:

Det är ointressant vem som har fel ur en objektiv synvinkel eftersom det vi säger är att 740 känns ansträngd i jämförelse med 750. Passaten är det du själv som jämför med. En Passat känns knappast undermotoriserad i jämförelse med en Atos 1,0. Vems perspektiv är rubbat? Who cares. Inte det vi diskuterar.

/Olof
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Du har helt rätt i att diskussionen gällde 728i/740i, detta påpekade jag redan på sidan ett, men det hjälpte inte, vissa med en stor passion för V12:or skulle prompt fortsätta.

Passaten kom bara in som ett exempel på en bil som är undermotoriserad på riktigt. Någon jämförelse mellan den och E38 var inte avsikten, syftet var att sätta saker och ting i sitt rätta perspektiv.

Förresten minns jag inte heller att vi pratade om motorernas prestanda utan om bilenarnas, då specifikt 740i/6 vs 750iA - som ligger lika, hur gärna 750-ägarna än vill förklara bort det. Jag tror inte någon har påstått att 740iA hänger med 750iA in på millimetern, däremot har jag påstått - och står fast vid - att prestandaskillnaden är försumbar, objektivt sett.

Genom att omdefiniera vad diskussionen handlar om kan man lätt få det till att den egna sidan "vinner". Lyckligtvis går det inte att förvanska historien på ett forum där allt står i svart på ljusgrått.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag vill mena att en undermotoriserad bil alltid känns undermotoriserad. Om man kliver ur en Atos 1.0 och in i en Passat 2.0 kanske Passaten känns lite rappare, men efter fem minuter har hjärnan kommit ifatt och så känns Passaten slö igen. Det är skillnaden på det omedelbara intrycket (känslostyrt, falskt) och det som hjärnan så småningom kommer till insikt om (objektivt, sant).

Den objektiva synvinkeln är den enda som är intressant. Allt annat är ju subjektivt och därför meningslöst att ens diskutera.

Wilhelm Svenselius
Man skulle knappast uppfatta en M5 3,6 som undermotoriserad heller. Men går man över till en 3,8 så inser man att det är mer ös i den senare. Betyder det att man lika gärna väljer 3,6 eftersom båda bilarna ger en omedelbar känsla av att vara en kvick bil? Naturligtvis inte ;-)

/Olof
Objektivt anser jag att det är en helt annan känsla i 750 jämfört med 740, men att prestandaskillnaderna är helt ointressanta eftersom en normal människa inte köper en 7-serie för att bli snabbast i stan. :) Sen kan man iofs fråga sig om en normal människa köper en 7-serie öht. :D
Jo
144
Joelmartin
740 IA- 1997
Ta 740!!!
Skillnaden är försvinnande liten på förbrukningen!- Vill man ha skillnad som känns på plånboken köper man typ VW Lupo!!!!

Lycka till!

mvh
joel

Hej allesammans!

Mycket intressant utveckling av diskussionen :). Hämtade just ett underbart ex av en 740-00'a, 6600 mil, igår. Vilken känsla!! Återkommer säker med fler "nybörjarfrågor" inom kort då detta är min första 7-serie. Stort tack för alla svar...

TonyH
Grattis!
Kul att du hittade ett fint ex!
bdatohe,

Härligt och gratulerar till historiens mest perfekta lyxbil - E38! Berätta mer om utrustning och färg :)

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.