AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.998

728 vs 740 ?

Sida 3 av 4
Man kan ju lätt få intrycket av att jag tycker att V8:an i 740i (M60 och M62) är en dålig motor, men så är det förstås inte! Det är en fantastisk motor på alla sätt och vis! Jag tycker bara att det är viktigt att motverka de många myter och rykten som finns om 750i, och som nästan alltid baseras på skräckhistorier om krånglande och svindyra gamla 750i:or av E32-karossen - som ju inte har en pinal gemensamt med E38.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Kalle, motorljudet ingår i motorkaraktären och det är också en del av det jag föredrar med M62. Men jag syftade också på beteendet och känslan vid lite högre varv. V12:an tycks ju må bättre ju lägre man varvar den. Även M62:an har varvtalsstoppet lite för lågt för mig, men det passar bra till bilen i övrigt.

Wilhelm Svenselius
För att få ner en manuell 740 E38 i accelerationsvärden jämförbara med V12an krävs perfekta växlingar, på perfekta varvtal, med en perfekt kopplingsföring. Det kan Zlurc kämpa med medan jag bara lägger i Sport, står på gasen och för en trivsam konversation i den väldesignade telefonluren, och ändå åstadkommer bättre siffor.

V12 är V12.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Drömma skadar ju inte.

Wilhelm Svenselius
Intressant att se hur ämnet helt plötsligt blev körteknik istället för prestanda när dem uppmätta värdena presenterades.
Zlurc, W2k,

Har någon av er kört 750 E38 någon gång?
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Med steptronic så blir de ännu roligare
Ja, underbara motorer i dem bilarna. Vacker sång, och fin gång. :)
Ni
171
Nisse N
VW Golf Kombi -15
VW Typ I -69 Cab 2276 cc
Jag kollade lite på mobile.de och E65:or med 12:or börjar det blir rimliga priser på. En faceliftad E65:a med 6 liters tolvan vore kul att ha så småningom. Nån som provkört en sån?

mvh Nisse
Nisse N,

Kalle har kört nya Alpina B7, se AP's test-arkiv :)

Jag har bara kört 750 E65, har svårt att tänka mig en mer perfekt motor i den bilen :)
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Det är ju nästan så vissa börjar tjura när 740 nosar 750 i baken när det gäller prestanda, riktigt pinsamt stuk från några

Kul att läsa att folk som inte hade guts att köpa 750 måste propagera hårt för sin "nästan lika snabba" 740 för att inte brytas ned mentalt :o)

Olof: exakt !

Mvh Danne
Pe
68
Peter 750
750iA -95
Mycke vill ofta ha mer!!
Hade en 740 -96 för något år sedan,men sålde..
Sen blev det en 750 -95. Helt ärligt,den känns mycket rappare. Bara du nuddar gasen vid stillastående drar kokainsläden iväg nått helt sjukt.Vilket Vrid!! Jag trodde inte den skulle ha så "sportig" karaktär.. Sen helt jävla vibrationsfri motor. Imponerande!!
Pe
68
Peter 750
750iA -95
Körde igår ca 30mil.. lagligt +några kickdowns,behövde testa lådan som varit på rep. 0.95.Inget ägg under pedalen.Utan en hyfsat rolig och "aktiv" färd.
Mvh Peter.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
E38B12

Ja, har du prestandamätt en E38 740i/6 mot en E38 750iA nån gång?

Wilhelm Svenselius
Nej, har du?
Hela poängen är ju att 740n känns mer ansträngd medan 750 känns som den är helt outtröttlig och knappt behöver arbeta för att slänga fram den tunga bilen, kraften finns tillgänglig hela tiden. Det exakta accelerationsövertaget till 750ns fördel är inte särskilt intressant, mer än att vi kan notera att det finns där...

E38 handlar för mig om lyx och komfort, inte manuella växellådor, rödljusrejs och svett :-)

/Olof
Olof sammanfattar det hela på ett ypperligt sätt, tycker jag.

E38 är en fantastisk bil, oavsett vilken motor man väljer (bortsett från 725tds...). Vilken motor man vill ha är sedan en fråga om smak, tycke och ekonomi kontra hur mycket man kör.

Mvh,
Kalle
___
Det hela handlade väl om ifall en V8 kunde hänga med en V12, något jag tycker att vi har konstaterat att den klarar.

Intressant att vissa engagerar sig i hur jag har det när jag kör. Jag kan bara meddela att jag varken svettas, kör rödljusrace eller för den delen har det speciellt krångligt med att föra växelspaken frammåt och bakåt. Men tack för omtanken.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag förstår inte hur man kan uppleva 740 som "ansträngd" i någon hastighet. Då har man inte provat en riktigt undermotoriserad bil (typ Passat 2.0).

Wilhelm Svenselius
E38 740i upplevs aldrig som ansträngd, förrän man jämför med 750i.

Mvh,
Kalle
___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.