|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Kom just hem från södra frankrike med min e38 730i (lilla v8'n) med ett snitt på 0.95 å har kört på rätt bra.. tycker jag e helt ok.. bilen har gått 24000mil plus att jag bytte olja innan avresan till castrol edge 10w-60.. har inte dragit en droppe.. efter 500mil e det ok tycker jag.. innan körde jag på motul 8100 10w-40 och pendla mella rotterdam- göteborg (100mil) fick alltid fylla på ca 1 liter.. nu kanske detta inlägg inte passar här riktigt.. men titta även på 730... | |
|
Stort tack alla ni som snabbt gav sin syn på min ursprungliga "728 vs. 740?"-fråga :). Siktar primärt på 28'an på torsdag då jag primärt söker 7-seriens komfort och den verkar vara i det där toppskicktet med en ägare. Hoppas få ansluta mig till "7-klubben" på riktigt på torsdag...tack igen. Hilsen // Tony |
|
|
Körde hem från Tyskland för ett par veckor sedan med min 740. Vi var 2 pers i bilen och hade gott om pilsner så vi var inte lättlastade precis. Sträckan Berlin-Eskilstuna (860 km) avverkades i normal hastighet (mestadels 140km/h genom hela Sverige :) med en snittförbrukning på 0.95. Klart godkänt och något lägre än vad datorn angav. ---- Rasen nicht reisen |
|
|
Inflikar en sak bara. En kompis lånade min 750 igår, han kom tillbaka med ett leende; "Man behöver ju knappt gasa, vilket vrid!". Han hade då kört i stadstrafik. Visst, komfort i all ära, men efter ett tag vill man ha vrid. |
|
| Att 740 "bara" är 0,4 sekunder slöare än 750 0-100 säger inte mycket, jag vill se den V8 som hänger med tolvan i högre hastigheter. | |
|
Något OT, ber om ursäkt. Enl Länk verkar det inte vara någon större fördel för 750 vad gäller prestandan uppe i fart. Länk Länk Länk Länk eller Lang Länk |
|
|
En 740i 6vxl går tämligen jämnt med 750 eller slår den. Länk Och då är det bara 4,0l V8an, manuella fanns ju även med 4,4L och jag skulle nog våga påstå att den slår 750 vad gäller prestanda. |
|
|
Zlurc, Man behöver knappast vara civilingenjör för att inse att du har fundamentalt fel. |
|
|
Iom att automatlådorna i E38 är av rätt gammalmodig sort skulle det inte förvåna mig om en 740i/6 kan slå en 750iA. Skillnaden mellan automat och manuell brukar ju vara 0.5-1.0 sek (mer på äldre bilar mindre på nyare) och det är klart mer än vad som skiljer mellan 740iA och 750iA. Jag ser inget "fundamentalt fel" i detta argument, vilket är samma som Zlurc framförde. Förklara gärna vad du menar, E38B12. Wilhelm Svenselius |
|
|
E38B12>> Vad är det fundamentala felet? Testerna som jag länkar till visar antingen att skillnaden till fördel för 750 är väldigt liten, obefintlig eller så vinner 740. Ställer mig smått oförstående till ditt inlägg. |
|
|
Kul att läsa att folk som inte hade guts att köpa 750 måste propagera hårt för sin "nästan lika snabba" 740 för att inte brytas ned mentalt :o) Båda modellerna är trevliga. 750 lite trevligare ;) /Olof |
|
|
Jag har haft min 728 i två månader. På två långresor (50 mil) i Sverige så drar den 0,8 liter per mil. Vi körde med fulllastad bil ner till Italien 485 mil med hastighet 160 - 200 km/h. Då drog den 1,0 liter per mil. Fullastad så måste man planera omkörningarna. Men 3 personer i Sverige på Svenska vägar så sticker den iväg rätt OK vid omkörningar. Jag funderade mycket på 740 innan jag köpte 728:an. Det var skicket och tillfället som som utgjorde valet. En fördel dock med 728 är att det är gott om plats i motorrummet. Jag bytte slangarna till styrservon hur lätt som helst. Det är lätt att se eventuella läckage i motorrummmet. Bytte även 4 bussningar i ventilkåpan då jag såg lite olja ovanför grenrören. På 740:an är det trångt. Men det är ju en halt annan känsla att dra iväg med en V8:a. Men är man väl uppe i marchfart är det ju ingen skillnad. Lars... |
|
|
Olof: exakt ! BMW CS #5139 |
|
|
Olof: Men om man väljer 750 för den högre prestandans skull kan man ju inte ha tänkt efter ordentligt. Ändå verkar 750-ägarna här vilja framhäva skillnaden som betydligt större än den egentligen är. Vill man ha en E38 med prestanda ska man ju ha en 740i/6 och sen slänga på kompressorkit eller motsvarande. Tilläggas kan att jag hade att välja mellan 740 och 750 när jag köpte min E38 och tog 740:an, trots att 750:an var billigare (skicket likvärdigt). Visst kan ekonomin ha spelat in (driftskostnader då, inte inköpspris), men som sagt, även motorkaraktären. Vad gäller mental nedbrytning så går det väl lika bra att säga om 750-ägare, som tydligen måste framhäva varenda liten skillnad (något högre nivå på standardutrustning, marginell prestanda) som enorm för att berättiga att man valde V12:an. Inte för att jag har nåt emot att vissa köper bilar med hjärtat, men så gör inte jag. :) Wilhelm Svenselius |
|
|
Skillnaden i prestanda mellan 740iA och 750iA ÄR påtaglig. Inte alls 0-100, men definitivt 100-250! Ju fortare man kör desto större övertag har 750. Men det är ju kanske inte därför man köper den, primärt, det kan jag hålla med om! Däremot så förstår jag inte hur man kan mena att 740i har trevligare motorkaraktär än 750i. Jag tycker personligen att motorkaraktärerna är väldigt lika - med stort bottendrag men ändå med viss spets - förutom att 750i har ännu mer bottendrag, mer effekt, och en helt magiskt silkeslen gång. Är det motorljudet i V8:an som du föredrar, Wilhelm? Det är ju inte samma sak som motorkaraktär :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jag ville ha den ultimata E38an att bruksas året runt, vilket tyvärr uteslöt en B12. Kikade på några 740 facelift, och visst är den tillräckligt snabb för allas behov, att påstå annat är befängt. Sedan körde jag en 750 -00 med 10 000 mil, imponerades inte speciellt mycket. Visst var den tystare men skillnaden var inte så stor. Sedan körde jag en 750 till, den jag kör idag som då hade gått 7500 mil, och då var jag fast. Att allting blir lite dyrare struntar jag i, för vilken bil! Den fenomenala M62 känns stressad vid omkörningar när man kört en M73, M62 känns även smått bullrig och högljudd. Tro mig - jag hade inte ens en tanke på att köpa en "dyr" V12. Kalle Hansen sa alltid till mig att "se för fan inte till att köra en 750 för då kommer du förkasta V8an totalt." Däremot tror jag att 740 är betydligt mer spänstig än 750 och roligare att kasta runt på kurviga vägar pga. överlägsen balans - om det nu är det man vill göra med sin sjua :) Sen blev det som det blev ;) |
|
|
0 - 200 km/h BMW 740i/6 - 1994 28,3 s BMW 750iA - 1995 28,6 s BMW 740iA - 1996 29,0 s Kilometern från stillastående BMW 750iA - 1994 27,1 s BMW 740i/6 - 1994 27,1 s BMW 740iA - 1994 28,8 s |
|
|
W2k: Vill man enbart ha prestanda köper man naturligtvis inte en E38 öht. Däremot är ju 750 bäst om man vill ha en E38 med en E38s sanna kvaliteter, med så mkt prestanda som möjligt. Manuell låda hade ju inte jag velat ha, precis som jag inte slänger ut telefon och navi för att få ner vikten eller monterar stenhårt chassi... Men 740 är en underbar bil också. Jag hade säkert fegat och köpt en sån också, med insikten att 750n är ännu trevligare :) /Olof |
|
| Nej, några prestandamonster är det inte tal om. Men det är ju inte därför man köper en 7serie. Eftersom jag tillhör den lilla skara (ja ytterst lilla...;) som gillar att växla min 7a själv så blev det inte mycket snack om V12 eller V8. Men hade det funnits manuella 750 så hade det varit väldigt väldigt frestande. Det är ju något speciellt med V12, det går inte att komma ifrån. :) | |
|
Ja, de är absolut nått speciellt med tolvan, svårt att sätta fingret på exakt vad, men även jag älskar den vibrationsfria, turbinliknade gången, och den påtagliga kraften som alltid finns närvarande... och sången vid en kick-down är absolut berendeframkallande =) Har själv ägt 1 st 740i och 6 st 750i, de säger allt, iaf vad jag tycker =) Men av mina "bmw-vänner" här i Gbg är vi minst 4-5 st som är lika hängivna V12-entusiaster som jag =) BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.