AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.999

728 vs 740 ?

Sida 1 av 4
Hej allesammans!

Vilken kunskapskälla detta verkar vara! Min fråga i korthet: Är på väg i veckan att förvärva min första 7-serie; en 728 -99, 8000 mil och hyfsat utrustad. M-test är beställt till torsdag. MEN hittade igår en 740iA -01, maxutrustad (verkligen) samma miltal. Båda dessa kärror verkar vara tilltäckligt "nya" för att slippa barnsjukdomar och om vi förutsätter att de båda genomgår testen med OK; Vari ligger den stora ekonomiska driftskostnadsskillanden (undantaget förbrukning och försäkring)???

Vore oerhört tacksam för snabb respondering här...tack!

Hilsen // Tony

TonyH
PW
298
PW
E38 735ia-99

Hej!

En skillnad är ju pris på service, enklast är ju att du kollar med bmw eller någon annan bra verkstad vad priserna ligger på.Annars så tror jag inte att det skiljer för mkt mellan modellerna då det gäller reservdelar.En sak som jag tänkte på när jag själv hade en bmw 730 med lilla åttan, så var det ungerfär en tusen lapp dyrare att skaffa en motorvärmare.Annars så är det som du själv säger att 740 är lite dyrare i förbruking,skatt och försäkring.

Men det finns nog fler här som har synpunkter på denna tråd.

Lycka till!

Mvh Peter
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Frånsett ekonomi, ta 740:an. Mer bil för pengarna och en fantastisk motor. En sjua ska ju dessutom ha så mycket utrustning som möjligt! Jag tror du får dra tillbaka "maxutrustad" dock om du postar utrustningslistan här, det brukar alltid gå att hitta NÅGOT som saknas i och med att E38 tycks ha gått att få med nästan vad som helst. :)

Wilhelm Svenselius
Ska man ha E38 så är det 725tds som gäller om man ska köra ekonomiskt - annars köper man förstås 750i!!!!!!!!!!!!!!!

Skämt åsido :)

I detta fall hade jag valt 740i - merkostnaden i service, förbrukning och försäkring är försumbar sett till hur mycket roligare man har med knappt 100 hkr extra!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Gemini__
Helt ärligt skulle jag i dagens läge (med skyhöga bensinpriser) valt en 728. Då en E38 är en glidare räcker 2.8l-maskinen mer än väl. Visst känns det lite trevligare med V8 och mer kraft, men det gör inte 740 till någon raket precis.

En 728 är riktigt bränslesnål vid landsvägskörning, vilket man kanske har svårt att tro. Men så är fallet.

Å andra sidan går det att pressa priserna rejält idag på dessa vagnar, så med billigt inköpspris kanske det inte gör så mycket bensinkontot stiger till nya höjder.

Hoppas du hittar en bil som passar iaf, lycka till.

Välkommen till forumet förresten.

Mvh:
Thomas
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Som bruksbil är de bara 728i som gäller
Som entusiastbil inget annat än 750i, slår 740i på samtliga punkter, och knappast dyrare.

BMW CS #5139
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Gemini__: 740 gör faktiskt 0-100 km/h på 7 sek jämnt, kanske ingen raket men bra över glidarnivå IMO. 728 däremot med sina 9.6s är mer åt glidarhållet. Du jämför säkert med din M5.

J.L.: Där kan jag inte hålla med, tycker V8:n har bättre motorkaraktär. Dessutom drar den (lite) mindre soppa och du har inte två av allt som kan gå sönder. Prestanda- och utrustningsmässigt är det ingen skillnad, 750i/750iL har lite mer godis som standard men vem köper en standardutrustad E38? :)

Wilhelm Svenselius
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Själv tycker jag manuell 728 med mycket utrustning är det optimala.
Kör aktivt om du vill 0-100 8,6sek (ingen racer ,men ganska OK)
Kör snålt om du vill ca 0.8 landsväg (jag har pressat den till 0,68 för testets skull en gång)
Men nu var ju inte förbrukningen intressant för dig .
Några enorma driftskostnadsskillnader kan jag inte se.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
W2K

tyvärr kan jag inte hålla med dig. 750in har ganska mycket högre effekt, samt även vridet är bättre, vilket märkt tydligt på låga varv. Sedan är prestandan vassare i hög hastighet vilket jag uppskattar.
Utrustningsmässigt tycker dom flesta 750i känns mycket mer påkostade, bla. kom utökad skinn på konsoller, instrumentbräda på alla exemplar, samt mer trälister mm., något som 740i oftast saknar, känns mycket mer påkostad invändigt tycker jag.

BMW CS #5139
E38 är inte byggda för att entusiastköras några dagar om året - de är byggda för att användas. Vad man sedan väljer är upp till individuall preferenser och förutsättningar. Kör man väldigt mycket är 750 ett ypperligt val som knappast dricker mycket mer på långresor. Jag lyckades med 1,1 liter milen med fyra personer och full packning till Båstad i helgen.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
J.L: Eventuell upplevd prestandaskillnad mellan 740 och 750 är nog mest placebo tyvärr, det skiljer mindre än en halv sekund 0-100 km/h. Effektskillnaden är 40 hk på pappret. Och att medel-750:n är bättre utrustad än medel-740:n är inget jag bestrider, det var heller inget jag påstod, bara att båda gick att få med lika mkt utrustning, så motortypen har ingen inverkan där.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Det tål förresten att påpekas att trådens ämne gällde 728 vs 740, 750 var aldrig ett alternativ, så den här diskussionen är rätt svårmotiverad.

Wilhelm Svenselius
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
lätt en 740!! du blir inte besviken=)
Scheckheft
Hej
Välkommen till Autopower.
Angående ekonomin:
Lite högre servicekostnader (bl a tändstift) hos 740 modellen. Väljer man E38 spelar det mindre roll vilken modell du väljer om du tänker kostnader. E38 är ingen billig bil att äga och driva, oavsett modell. Angående barnsjukdomar: vilka syftar du på?? Har du läst begagnatguiden här på Autopower?
Angående maxutrustad: ett välmenat råd från min sida: lura inte dig själv genom att använda detta begrepp. En "maxutrustad" E38 finns inte.

Mvh
Scheckheft
Jag skulle satsa på en 740 (även jag tycker underligt nog att det jag själv kör är det bästa ;)!

Visst en 728 drar mindre och nog orkar motorn med att knuffa runt bilen, men jag anser att en lyxbil av den här digniteten bör vara bestyckad med en V8 eller V12 för att komma till sin rätt.

Å andra sidan, är det enbart komforten du är ute efter och anser att komfort inte nödvändigtvis måste vara att ha ett grymmt vrid oavsett varvtal så kör på en 728 och spara några % i driftkostnader, men mycket mer än så är det inte.

Ang vad man kan snitta med en 7series så kan jag bidraga med ett snitt på 0,88l/mil (inte från OBC) för min 740i. :)
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Det är bara o tanka o vara glad;-) Jag gör det jämt! Jag har ALDRIG någonsin tänkt på vad bilen drar, det skiter jag högaktningsfullt i! Jag kör det jag vill köra, o det får kosta vad det vill! Man lever ju bara en gång...;-)

/Werk

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
ol
161
olve
535D -07 LCI
har själv en 728a,Suverän komfortmässigt men saknar kraften vid omkörningar o dyligt.skulle själv valt en 740 om jag hittade en just då.
Den jag köpte var rätt just då.pris ,en ägare,sv-såld,bra inbyte mm.
Men som sagt ingen bil är den andra lik,köp den som känns rätt för dej,
mv olve
Hämtade precis min 750iA -95 från Göteborg. Farthållaren på laglig hastighet + moms + felvisning på mätaren ;) Snitt enligt OBC: 12,5

Förstår inte hur man inte kan uppskatta V12:ans karaktär. I mitt tycke så överglänser den åttorna på precis alla punkter, och är dessutom mer ekonomisk, vad jag erfar!

Min första V12, men ABSOLUT inte den sista!

Hälsar en mycket nöjd återfalls-E38-förare :-)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Kan ju bidra med mina siffror då, från senaste veckan.

Stockholm-Furusund: 9.9 l/100km (cirka 70-90 km/h snitt)
Stockholm-Eskilstuna: 10.6 l/100km (cirka 90-130 km/h snitt)

Detta med halvfull bil och flitigt brukande av farthållare.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Kalle:
Tycker nästan 12.5 låter lite högt, körde min Frankfurt-Wurtzburg-Nurnberg-Munchen och snittade 10.8, med en snitthastighet på 113 km/h.
Körde aldrig över 220 km/h, men ganska långa sträckor 180-200 km/h.
Tycker min är otroligt snål, riktigt törstig blir den aldrig ens i maxtempo, beräknat snitt på mina blandade körningar brukar va 12.5-13.5

I övrigt håller jag till 100% med om motorkaraktären i 750i kontra 740i, men vidhåller att de för min del aldrig hade blivit nått annan än 728i om jag skulle köra varje dag året runt, iaf med mina årliga körsträckor.

BMW CS #5139
J.L,

Ja, det innefattar även lite snurrande i Mölndal för att hitta hem till Utomhusdiagnosen hos Erik :-D

Förbrukningen sjönk sedan hela tiden under hemresan.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.