AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
897

reservdäck M-pkt

Hej!

Har en E39 525 med M-pkt. Idag så försökte jag lösa ett problem nämligen att luckan till reservhjulet ej är helt stängt. Till min förvåning såg jag att reservdäcket är ett bakdäck alltså 255 brett och att det antagligen är problemet till att luckan ej helt går igen. Så till min fråga, borde inte reservdäcket vara ett "framdäck" alltså 235, då skulle det ju funka pefekt?
ingen som vet något
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
I min ligger det ett "framdäck", alltså original M-fälg med ett 235/45-17 däck. 255 låter lite fett för att få plats...
Japp, det borde ju vara så det ska va. Undra bara varför det ligger ett 255 däck i bilen?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kolla fälgbredden också för det är ju inte bara däcket som är bredare bak.

___
//Ulf
Programmer, ok men vad spelar fälgbredden för roll?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har du en bakfälg (9x17") som reservhjul så kan man ju undra hur den hamnat där då det med bilen följer med 3 st 8x17" och 2 st 9x17" och jag antar ju att du inte kör med 3 st 8x17" monterade...

Att det ligger ett 255 däck monterat kan ju bero på att föregående ägare roterat runt däcken. Kanske fått en skada på ett halvslitet bakdäck och då köpt två nya bakdäck och låtet det oskadade hamna på reservfälgen.

___
//Ulf
Ursäkta att jag är lite frågvis, men han kan väl inte ha roterat runt däcken när däcken bak är betydligt bredare än de fram, eller? Kanske också ska tillägga att det är en auktoriserad återförsäljare som sålt bilen - kanske inte är någon garanti mot konstigheter men ändå!

Säg att han nu fått en skada på ett bakdäck (reservdäcket har en liten trottoarskada + att mönstret i däcket är dåligt) och han har ersatt det med reservdäcket (som ska vara ett framdäck)... Förstår inte hur det skulle gått till! Skulle ju ändå kännas mer logiskt om det låg ett slitet framdäck som reserv, eller?
Har alltid M-Paket E39 framdäck som reserv? Den Individual 540iAM-01 jag ratade åt min far, hade standard 16" 540i hjul som reserv, hjulet gjorde mindre, rost bagagelucka samt rökt inne gjorde mer.

Glöm min fråga, vid val av 18" ingår 16" hjul till E39 Limo, kikade på Schwacke.de.

Mvh Stephan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

samuel2: vad jag försökte beskriva var bara att det relativt enkelt kan hamna ett 255-däck på reservfälgen medan det är mer underligt om själva reservfälgen är bytt.

Mitt exempel var att t ex bakdäck blivit över och då det låg ett oanvänt framdäck som reserv så användes detta när det var dags att byta framdäck (=bara ett behövde köpas) och det halvgamla bakdäcket las på reservfälgen.

Stephan: både på min 540iAT -00 och på min 530iAT M -01 så har reservfälgen varit 17" och av samma modell som övriga. Det är även så till min 320dAT -03 som har 17".

___
//Ulf
Stephan, grejen är att med reservdäcket där det ligger går ju inte locket att "stänga" helt.
Jag menade, har E39 med 17" alltid 17" som reserv, det verkar dom ha, medan 18" har 16" som reserv, det stod inte på Schwacke men jag har läst på andra ställen att det är ett framdäck som reserv, har för mig det var i E39 broschyren, E34 med 17" eller 18" har framdäck som reserv, festligt att inga E39 levereras med 18" reserv.

samuel2; Någon har bytt däck eller däck/fälg på din.

Mvh Stephan
Är detta något man bör ta upp med försäljaren - kanske går på beg-garantin eftersom bilen köptes för några månader sedan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.