|
|
|
|---|---|
| Jag har en 525 toring 95:a, den har för högt HC värde (200 får ha 100). Jag har bytt den ena katten då det skramlade i den samt lamdasonden. Alla andra värden ligger nu innom gränserna utom HC:n. Inga problem med tomgång eller märkbara problem vid körning. Har hört att det skulle kunna vara gasspjällspotentiometern, är det någon som vet eller har erfarenheter av detta? | |
|
Den ena katten? :O Det finns ju bara en katt på 525 =) De 525:or jag haft problem med högt HC har det hjälpt med en service och en rejäl "urkörning." Dvs byt olja, filter, luftfilter och tändstift och kör en landsvägskörning alldeles innan du åker in och besiktigar. |
|
|
Jasså varför har 325 2 kattar tror nog att 24V 525 har 2..men som föregående talare så gör en service olja+filter stift och luftfilter om du inte redan gjort det förståss.. men det är viktigare än man tror..du kan ju även kolla efter läkage på systemet, tjuvluft kan det vara Ok Lycka till |
|
|
Det ser kanske ut som 2 kattar, men de sitter ihop i ett stycke. Det är väl möjligt att man kan dela på dem, vad vet jag. Se länk hur det ser ut på E36 325i -92. Länk |
|
| JA precis om du tittar så är det dubbla sonder..och dët är 2 kattar på 325 | |
| Jo då, det sitter två kattar efter 91 el 92 årsmodell, rören går samman strax före och delar på sig innan kattarna men det sitter bara en lamdasond. Bilen har gått 600 mil sedan service men det kanske hjälper att byta ändå. Kan det vara något med tempgivaren om den ger fel utslag lurar den systemet att motorn är kall vilket slutar med en fetare blandning. Har beställt tid för att kolla med dator om man nu kan se dessa felen på en diagnostik. Hör gärna av er igen om ni kommer på något annat. Mvh Henrik. | |
| Jag har spritat startgas runt om insug och slangar men det verkar tätt. Likaså med avgassystemet, inte med startgas alltså men det verkar tätt överallt. | |
|
Bimmer67> Ursäkta men var ser du att det är dubbla sonder??? *BAWORAK* |
|
|
Hur såg alla värdena ut före och efter katbyte? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
k.larsen |
Hc värde då är de olja topp eller kolvringar..Har själv haft prob med hc värden på min 528 där va hela kolven paj på 4ans cyl....... |
|
k.larsen: Så pass allvarligt behöver det inte vara i detta fall. Hade lite högre HC på min 525 -93. Jag kollade också med dator men dom hittade inga fel. Så tack vare en rejäl varm körning före besiktningen och en mycket snäll besiktnings man gick den igenom, men besiktnings mannen trodde med stor sannolikhet att det är kattarna som börjar ge upp |
|
k.larsen |
Nej de klart de inte behover men de att det e olja som orsakar höga hc värden ..kattarna om dom är slutt syns de på co värden.. Hc värderna brukar bli bättre med riktig varm motor.. |
| hej gå in på www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm mycket att läsa om avgasvärden och vad det kan vara för fel | |
| Tricket med sprit iblandat då som amn hört ryktet om????Myt?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.