AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
841

Nya vässade kammar 740 IAL

HZRobban
Vad tror ni om att byta kammarna till lite mer vässade? Någon som har ca pris på detta? Material alltså... Och hur knepigt är det att byta.. Lyfta ur hela motorn eller klarar man sig från den?

Vad gör egentligen nya vässade kammar effektmässigt? Är det något att införskaffa eller är det bara bortkastade pengar såvida man itne ska trimma 200 saker till i bilen..?
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Du har samma motor som jag (M60) så det är samma kammar. 18.000Sek. för MotorNords race kammar. Sen tillkommer monteringen om du inte fixar den själv på ungefär lika mycket. Bilen drar mer soppa och går lite bättre. Lite ättrigare har jag hört...

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
HZRobban
Monteringen sköter jag själv, eller rättare sagt en polare till mig :-)

Fast 18.000 va ett par kronor det! Lite nyfiken på vad det har för effekt på bilen... E ju nästan halvvägs till en kompressormatad maskin det där :)
Paap Reeder
... skall du få ut nått måste du ligga i ett helt annat rpm-segment innan kammarna "börjar verka" ... hur kul är det att "vrålvarva på växlarna" med iaL?
Segdragningen på normalvarv blir som för en volvo 240 med takräcke.
... men lycka till ändå.

MVH/// Paap R

HZRobban
Paap Reeder,

OK... Så med andra ord vad du försöker säga är att det är bortkastade pengar.
Paap Reeder
... jomenvist!

Jag har minst 20 000 mil i kallingarna med Schrick + fjädrar + chip + avgass i min M30.
Visst går det undan om man ligger 4500+ men jag blev jäkligt positivt överraskad när jag smällde tillbaka originalkammen och det började riva i kallingarna i princip från tomgång ...

Jag kan tänka mig vassare kammar i en M535:a men inte gärna i en 740iaL.
Men häng inte upp dig på mina synpunkter ... det handlar om körsätt.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.