|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är en spekulant på en bmw 530 -02 automat med 7900 troligtvis riktiga mil. (1ägare, svensksåld) Under provkörningen tyckte jag att den kändis väldigt slö för att ha 231 hk. Provade då mot min V70 -04 med 210 hk diverse fartprov typ 0-100, 50-100, 90-150 osv. och märkte att de gick i stort sett jämnt! Har även provat min kompis 530 av samma årsmodell fast sedan, och den känns betydligt rappare. Påtalade att den kändes slö till säljaren som sa att det kan vara fel på tändspolarna! Till saken hör att motorvarningslampan lyste! Kan det vara så att motorn gick på något nödprogram? Någon som varit med om fel på tändspolarna förut? Tackar på förhand! Kim | |
|
Att motorlampan lyste visar ju att något inte står rätt till även om det automatiskt inte betyder att bilen går sämre. När det gäller prestanda jämfört med Volvon så är det nog så att dom går ganska jämt och jag skulle t o m gissa på att Volvon är något kvickare. Kör 530iAT nu men hade tidigare en V70 2,4T -02 (200hk) och de intervall jag mätt så var Volvon i regel något snabbare, t ex 100-150 så var Volvon nästan sekunden snabbare. Sen ska man vara medveten om att motorkaraktärerna är väldigt olika. 530 drar jämt hela vägen och man upplever inte fartökningen lika markant som med Volvos turbomotor. BMW är också betydligt tystare vilket också gör sitt till i den totala upplevelsen. ___ //Ulf |
|
|
Hej Ulf! Tack för ett snabbt svar! Det var intressant att höra att även du har testat fartresurser mot volvo! Måste prova min kompis 530 igen för att testa om den känns snabbare eller lika. Det ska bara skilja 7,5 mot 7,1 för sedanen om jag har läst rätt. Är det fler som har provat fartresurserna? M.v.h. Kim |
|
|
Verkar vara en riktig burk till 530 du stött på. Se till att få den BILLIGT, eller leta ett annat, bättre exemplar! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Hej och välkomen till forumet ! Det verkar vara mycket problem med bilen du är spekulant på ;-) Är det möjligtvis den här ? Länk Ang fartresurserna så tycker jag precis som Programmer att Volvon känns rappare.. Mvh Jimmy |
|
|
Hej och tack! Nej, den här finns på Kneippbadens bil i Norrköping. Länk |
|
|
Det finns väl ingen rimlig anledning att köpa denna bil med alla fel som du har upptäckt. För det priset bör du hitta en näst intill felfri bil. Även om firman åtgärdar felen, inkl garantirep av rost, så är chansen stor att det dyker upp nya problem. Glöm denna och leta vidare... Hälsn Mats |
|
|
Hur f-n kan Kneippbadens ens sätta ut bilen i hallen med rost o.s.v.. En beg bil för 230' ska fungera perfekt och inte vara rostig. Jag hade glömt bilen/handlaren och letat vidare. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
andha45 |
Tyvärr så är 530iAT lite slö för sina hästkrafter. Personligen tycker jag att den gör sig bättre med manuell låda. Dels tycker jag att automaten i 525/530 tar mycket kraft, dels växlar den ofta och nervöst ner... synd på en så härlig bil. Hur tyst den är jämfört med V70 tror jag mycket beror på chassi och däck. Med en 15" 525 utan sportchassi kör man mycket bekvämt, men den 530iAT jag hade med 17" och sportchassi var varken tystare eller bekvämare än en V70 2,4 T... kan bero på däckmärke etc. i och för sig. |
|
Kör 530iAT med sportchassi och 235/40-18 och den V70 2,4t Aut jag hade tidigare rullade på 225/45-17 och det var stor skillnad på ljudkomfort. I Volvon så var bagageutrymmet lite av en resonanslåda så konversation mellan fram- och baksäte är betydligt enklare i 530'n. Andra märkbara saker är att 530'n ljudlöst tar sig över farthinder medan det i V70'n knackade och lät illa. Håller väl till viss del med om att 530'n är slö för sina hästkrafter alternativt att Volvon är relativt pigg för sina. Sen är ju 530'n trots allt tyngre vilket också spelar in. Däremot så tycker jag inte att den nervöst växlar upp och ner och steptronicväxlingarna upp är betydligt snabbare än motsvarande i Volvos geartronic. Trevlig i Volvon är däremot att om du ligger i manuellt läge och trycker gasen i botten så växlar den inte ner vilket sker i BMW'n. V70 är en helt ok bil, praktisk och hyffsat ekonomisk men det är långt ifrån en BMW när det gäller totalkänslan. Detta från en som gått från 540iAT till V70 2,4t (+BSR) till 530iAT. ___ //Ulf |
|
|
Tack för alla svar! Har börjat att fundera på 540 istället, men har en känsla av att det är bättre totalekonomi på sikt att köpa 530, då jag mistänker att andrahandsvärdet är bättre på en 530. Ulf! Är det stor skillnad på 530/540 när det gäller fartresurser? Vad tycker du om att köpa 540? Värför föll valet på en 530 för dig? M.v.h. Kim |
|
|
Olika karaktärer på motorer vad gäller en 530 och en Volvo 2.5T. Jag kör just nu en Volvo V40 T4, bilen känns rapp som tusan när turbon börjar ladda. Körde 540in idag och tyckte vad seg den känns. Slutade med att jag klockade lite snabbt. 80-120 på T4:an = 5,00 - 5,50 Sek. 100-150 på 540in 5,5sek.. Större intervall och högre hastighet. Ändå känns T4:an snabbare. Har ej kört 530 (R6) men dock 528iA (E39) då en bekant hade en sådan. Jag upplevde den bilen som pigg och med bra prestanda. Visst inte lika snabb som en 540 men en 528 tycker jag kändes lagom. En 530 har ytterligare ca 35hk så den måste ju vara perfekt isf. En 540 utnyttjar du nog aldrig max, möjligtvis vid omkörning. = 530räcker mer än väl i Sverige. |
|
|
Det är skillnad mellan 530 och 540. 530'n accelrerar jämt och fint och är för de flesta en bil med fullt tillräckliga prestanda men den saknar det där lilla extra som 540'n ger, det som framkallar det lilla leendet bakom ratten. När jag för ett år sedan skulle köpa 530'n så sneglade jag självklart även på 540 men 530 kändes som det förnuftiga valet (vilket det med all säkerhet är) men så här i efterhand kan jag ändå konstatera att de stora skillnader i form av bensin och försäkring som talade högt för 530 inte har varit så stora i verkligheten. Försäkringspremien jag fick uppskattad innan köp var inte helt korrekt så det jag i slutändan fick betala blev någon tusenlapp mer samtidigt som jag i dag kan försäkra en 540 billigare än för några år sedan. Skillnaden i dag är ca. 2000 kr/år mellan modellena vilket är försumbart. När det gäller förbrukningen så har inte 530'n riktigt levt upp till de siffror som BMW lovar och skillnaden mellan min 530 och fd 540 är drygt 1 dl/mil vilket i mitt fall gör ca. 2500kr/år. Lägg på lite dyrare service och reservdelar så hamnar det på kanske en femhundring i månaden och det anser jag utan tvekan att 540'n är värd...I denna snabba kalkyl så har jag inte tagit med andrahandsvärdet och där har du säkert rätt i att 530'n är vinnaren och just i mitt fall så är jag ganska övertygad om att jag gjorde en hyffsat bra affär när jag köpte min 530. Tror att den vid en försäljning i dag skulle ge en relativt mild värdeminskning men sånt vet man ju aldrig förrän man väl sålt den. Det är ju också svårt att säga vad som händer på E39-marknaden det närmsta året. 540'n lyckades jag sälja i rätt tid och hade jag behållt den ett år till så hade värdeminskningen garanterat varit kännbar då det under senare delen av 2004 och början av 2005 kändes som det var fritt fall på marknaden. För att summera...530'n är en trevlig och kompetent bil som nog inte kommer att göra dig besviken men är du villig att lägga några extra kronor per månad på bilägandet så rekomenderar jag en 540. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.