AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.344

gnälligt ljud & motstånd från ratt/hjul

bm
66
bmwa
E38 750 -1996
När man vrider pår atten kan det uppkomma konstiga ljud, och ratten kan bli trögare att svänga runt. Vad är problemet tror ni?
Bilen körs inte så ofta, kan ett dåligt batteri ha göra med att styrhjälpen blir svag och inte orkar?
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Lite servo olja kanske?
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Är det elservo på E38 750? kanske det är....men jag skulle, som Ronny säger, kolla nivån o framförallt kvaliteten på servooljan. Jag misstänker att den INTE skall vara röd (ATF) (E38) utan det skall vara CHF-typ, (som på de flesta BMW:er) å då är den grön, blå eller ljusorange, beroende på tillverkare!

/Anders

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Har samma symptom i 850 , böt oljan i behållaren CHF luftade den idag men det hjälpte inte servot gnäller fortfarande kan det vara Pumpen som är på G tro ni?
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
bmwa, Förutom servotronic-funktionen så är styrservot hydrauliskt/ mekaniskt. Har själv aldrig upplevt att dålig batterispänning påverkat styrservots funktion. Slirande rem till hydraulpumpen är ju alltid det första man kan misstänka. Flatkabeln i den s.k. slip-ringen i ratten kan ge ifrån sig lite oljud, ofta när bilen är riktigt kall. Skulle kabeln eller att något annat mellan ratt och styrkolumn vara skadat så kan man ju också tänka sig att det kan kärva och gå trögt. kolla Länk för lite närbilder på ratten.
bm
66
bmwa
E38 750 -1996
Ljudet kommer då o då, och det kommer framifrån nära hjulet eller mellan hjulen. uppstod för första gången nått år sedan, sen försvann det o nu kommer det upp då o då.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Kärvar det i ratten med när det låter, liksom rycker lite?

När jag hade läckage, dvs för lite servo olja, så lät det plus att det kärvade när jag vred på ratten.
Om det bara kärvar så kan det kanske vara ett av knutkorsen på rattstången.
Hade det bekymret på en annan bil jag har haft.
Och ratten gick inte tbx av sig själv heller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.