|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla. Vet ej om detta är rätt ställe att skapa denna tråd, men hoppas på lite mer insikt i vad jag bör välja. Jag har nu kommit den stunden där jag är sugen på en annan bil, ( har just nu en Peugeot 405 mi16, som går helt ok. och lite mer till :) ) ,men har iaf börjat kolla runt efter en BMW. Hittade lite olika bilar.. kom gärna med lite "feedback" på varje typ. En Svensksåld 520i från 1990 med m20 motor och b20 låda.. dock en trasig varvräknare, detta är ett företag, så jag tror inte dom har kollat på det, och kommer inte fixa det sa dom, så möjlighet till prisavdrag finns kanske. Info: C-lås, Dragkrok, LM-fälgar, Svensksåld, Taklucka. ---------------------------------------------------------- En Import 520i från 1992 med m50 motor och b20 låda. slitna tygsäten,, ( men dom går ju byta till skinn, från en skrot ) dock kan man kanske få lite prisavdrag pga säten då det gällde både bak och framsäten, som var slithål på tyget. Info: ABS bromsar, AC, C-lås, Dragkrok, Elspeglar, LM-fälgar, Servostyrning, Stolvärme fram. ---------------------------------------------------------- En Svensksåld 318 IS coupe från 1993 med m42 motor och b18 låda. Info: Airbag förare, C-lås, Elhissar fram, Eltaklucka, LM-fälgar, Servostyrning, Stolvärme fram. ---------------------------------------------------------- En Import 318i från 1994 med m43 motor och b18 låda. Info: AC, Airbag förare, C-lås, Elspeglar, Eltaklucka, Fjärrstyrt c-lås, Larm, Servostyrning, Stereo, Yttertemperaturmätare. ---------------------------------------------------------- Komm gärna med lite feedback på vad jag bör gå efter, vad som man bör kolla speciellt efter. Samt reservdels pris, och Försäkringskostnad är de 2 faktorer som jag lägger rimlig vikt vid. Jag kan meka en del själv, så verkstad behövs inte altid :) //Kiixx , hoppas bli BMW pilot inom kort :) | |
|
Femserien är ju en större och tyngre bil än treserien och därmed lite slöare. Det beror ju helt och hållet på vad du är ute efter för sorts bil. Större bil eller en lite mindre bil. Utan att veta nåt mer om bilarna än det som skrivits ovan så hade jag inte valt någon av femmorna utan kollat lite mer på treorna. Kolla efter rost, rost och rost. Lyssna hur maskineriet låter, inga onormala ljud. M20 tickar mer eller mindre alltid och de andra kan rassla lite av kamkedjan. Känn hur de känns på vägen. De ska inte vara sladdriga i chassit eller klonka. Här har du begagnatguider över E34 (femserien): Länk och E36 (treserien): Läs och begrunda. Försäkringskostnaderna varierar enormt och det lönar sig att ringa runt bland bolagen. Reservdelarna är faktiskt i många fall billigare än man tror. Sen är det inte lådorna som heter b20 och b18 utan det är volymen på motorn. M20 och M50 är motorfamiljer och B20 är volmen, d.v.s. tvålitersmaskiner. Likaså med M42 och M43 och B18. Motorerna heter M20B20 och så vidare. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Sorry, länken till E36 kom inte med. Här kommer den i alla fall: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Av dom alla bilar du skrev skulle jag välja 318IS, liten, smitig o den flyttar på sig när man trycker på gasen. Om du köper 5 serie varför köpa 520? Den är inte dålig men 525 är bättre mer hästar o drar lika mycket. Försäkrinkar kan variera mellan 2000 o 12000kr beroende på bolaget o försäkringsform dvs endast traffik eller helförsäkring. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Framförallt känns en BMW mer gedigen i kvalitet än en gammal Peugeot 405. Som kanske må vara en bil som går bra. Men känns ju lite plastig. En kompis har en likadan som du. BMW:n känns bättre ihopskruvad helt enkelt. Beror ju på vad man värdesätter hos en bil. Men jag värdesätter det väldigt högt. En halvfin 520 E34 kan du hitta för 10000kr. Men en 525:a är lite mer kraftfullare så den rekommenderar jag. mvh |
|
|
Hej igen, JohanE, det jag är ute efter är en bil som motsvarar typ Saab 9000 CSE, eller Volvo 850 GLT. Den skall vara som bruksbil.. sen får man ju se om det blir nåt mer av det.. det hoppas jag ju.. Jag har kollat runt lite och kommit fram till att det nog blir 316i eller 318i som gäller.. memn jag är tacksam för den feedback jag har fått.. så här långt /Kiixx |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.