AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.368

Missljud när man sätter på AC?! 328i e46

Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
Var ute och körde för några dagar sen när det helt plötsligt började låta konstigt och när jag då stängde av ACn genom att trycka på snöflingan så slutade ljudet. Har försökt att "lokalisera" var ljudet kommer ifrån, vilket verkar vara långt framme nästan vid kylaren.. om man håller handen på en slang där ( Länk ) så känner man hur den vibrerar i takt med ljudet. Ljudet/vibrationen ökar också beroende på hur mycket man gasar.. ACn ger fortfarande bra med kyla men jag har valt att köra utan eftersom det låter riktigt illa. Har läst lite om folk som "fyllt på" kylmedium men det tyder väl isf på nån läcka och skulle det isf ge sånt här missljud?

En annan fråga.. Fläkten som sitter framför kylaren som verkar vara någon elektrisk fläkt, när skall den gå igång? Har aldrig sett att den snurrat. Varken när bilen varit varm/kall/ac på/ac av o.s.v. har den startat.. medans den andra fläkten drar igång och låter som en gammal volvo när bilen blir för varm.. ;/
No
3
Noppa78
320i -92
kan ju va kompressorn som är felet?? ett lager kanske!?

Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
Japp, har funderat på det..
skall iaf lämna in bilen så fort jag får tid..

Ingen som vet något om fläkten framför kylaren då?!
Mu
205
Murdock
325iM sedan -06
Hej,
Var ute i går i värmen 30+! Då fick jag samma problem som du?
Trodde nästan att det var kopplingen eller växellådan, då ljudet ändrade sig
när man kopplar.. men kom fram till samma som du, att när jag trycker av
AC´n så slutar det.
Om du har kollat upp felet med verkstad vore jag mycket tacksam om du kunde skriva vad det är för fel! Kostnad?

Mvh
Micke

Min bil: Länk
Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
Hej, har tyvärr inte kunnat kolla upp/fixat detta än eftersom Bmw i malmö inte hade några tider förrän i slutet av augusti och min vanliga verkstad har semesterstängt tills nästa vecka.. Kör därför med Ac:n avstängd tillsvidare även om det är extremt jobbigt nu när det är så varmt ;/

Jag hoppas på att det inte är själva kompressorn som gett upp iaf.. har läst lite och min kondensorfläkt fungerade som sagt inte och då kan det ha blivit för högt tryck i systemet vilket gjort att kylmediumet läckt ut genom en säkerhetsventil.. så har jag tur kanske det bara är att fylla på acn.. men vet inte om det skulle börja låta såhär konstigt då!?!
Förhoppningsvis får jag nån tid nästa vecka iaf, kan återkomma med svar då!
Mu
205
Murdock
325iM sedan -06
Jo det är ju skit varmt, jag kör också med min avstängd...
Jag ser fram emot ditt svar. Var sitter kondensorfläkten? Den stora, bakom njurarna? Jag kan kolla om det är samma på min.

Mvh

Micke

Fredrik,

Jag är rätt säker på att det är expansionsventilen till AC systemet som kärvar, detta ger ifrån sig ett lågfrekvent "durrande" som ökar vid varvtal och som försvinner när man kopplar ur. Har du tur kan det bero på att du bara har för lite köldmedium i systemet. Byte av expansionsventilen är betydligt kostsammare och rekomenderas i princip bara vid totalrenovering av AC-anläggningen.

Om kompressorn är kass så brukar den rassla rejält så det hörs utanför bilen när den är igång.
Mu
205
Murdock
325iM sedan -06
Kristoffer, på min hörs "ljudet" även utan för bilen.
måste ju göra något åt det.. Får åka till verkstad på måndag..

Mu
205
Murdock
325iM sedan -06
-

Fr
83
Fredrik H.
Boxster S - 03
Har haft inne bilen nu.. var tyvärr kompressorn som var paj :/ så nu skall den bytas den 31/8. blir inte billigt... :(
nån som vet mitt fel?

det rasslar till typ 1 sekund precis när acn slår till, men när den väl är igång låter den inte.

acn slår ju till och ifrån ganska ofta och varje gång den slår till kommer det där rasslet
försök lokalisera ljudkällan.

till och börja med kolla hur kylfläkten framför kondensorn arbetar och framförallt _att_ den startar när kompressorn slår till - lagren är kanske slut/rostiga och för oväsen innan uppvarvning till hög varv.

gör den inte det så blir kondensorn snabbt varm, trycket högt och om inte pressostaten/tryckvakten slår ifrån i tid/är trasig så kan köldmedie pressas ut genom säkerhetsventil vid kompressorn - då är man en bit över 30 Bar om det sker...

mindre sannolikhet att det kanske är din magnetkoppling som inte drar ihop riktigt och slirar till lite längre.

Har du ont om kylmedel så kan det ge ljud både här och där då det kommer gasbubblor tillsammas med vätskan genom expansionsventilen...
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Säkert ditt lager i AC kompressorn som är kass. Du kan använda en riktigt lång mejsel eller liknande och sätta på den där den inte snurrar eller rör sig och lyssna, låter det som fan och har sig så är det den som låter. Jag kan inte tänka mig att det är något annat heller eftersom ljudet upphör när du stänger av den.
men ljudet låter bara första sekunden när den slår till, sen är den tyst även när kompressorn är igång....kompressorn slår ju som sagt till och ifrån ganska ofta och det är precis när den slår till som det rasslar/smattrar till en sekund. lite metalliskt ljud nästan
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Sorry jag vet inte vad jag tänkte när jag läste ditt inlägg. Det var ju lite svårare då och jag har tyvärr ingen bra gissning nu för jag har aldrig hört just den felbeskrivningen innan men gör som xxargs skriver och återkom.
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Det är kopplingen på kompressorn som börjar bli sliten eller kärvar något. Sitter ju en magnetkoppling där det är "klorna" där som rasslar då innan de får grepp i kompressorhjulet. Bör gå att få iordnng på utan att behöva göra större ingrepp i systemet.
Fredrik H, Vad skulle de ha för att byta din kompressor?

//Chrille
scnitzermann, det låter ganska sannolikt

vet du hur man fixar det? går det byta bara kopplingen?
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Japp det ska det göra.
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Åk till en kylfirma och kolla vad de tar för en ny koppling. De brukar ha bra pris på dem inkl montering. Annars byter du den lätt själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.