AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.080

Renovering av motor, växellåda,

Mr
46
Mr.O
M3 -94
Har precis byt till mig en bmw m3 -94 med en hel del mil på nacken närmare bestämt 23000mil. så det är lite småfix.
hade tänkt att hinka ur motorn och växellådan till vintern och se över allt. 2:ans synkring i växelådan är paj och måste bytas.

men om vi börjar med motorn som jag hade tänkt renovera.
vilka delar behöver bytas? alla lager, packningar? finns det färdiga "renoverings kit" att köpa hos bmw? eller kan man hitta bättre grejor att köpa nån annanstans. tror ni en budget på säg max 10 000kr räcker för material till en motorrenovering?!

Växellådan
som jag skrev tidigare så är 2;ans synkring paj,
min svärfar har lovat mig att byta synkringen.
är det nåt mer man ska tänka på medans man ändå är i lådan och river? kan man preppa den på nåt sätt så den tål mer?!

tillslut så undrar jag om det finns några verkstads manualler att tillgå på nätet eller om nån har någe sparat på datorn? så är jag ytterst tacksam om ni skulle vilja dela med er av dom.
likaså nån "manuall" om hur man byter synkring i lådan.

är helt ny på bmw fronten men hoppas på att få en hel del hjälp från er där ute..
Växellådan är redan jäkligt stark på din bil om den är frisk. Förutom att du givetvis byter packboxarna i lådan så hade jag bytat lagret på ingående axeln oxå. De brukar alltid vara slitet. de är oftast de som skarmlar till när du stänger av motorn med kopplingen uppe.
Mr
46
Mr.O
M3 -94
ingen som har några fler tips/ erfarenheter att komma med?

t.ex vilka delar i motorn bör bytas?!

www.maggotracing.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.