AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.997

Öppet filter ledde till att avgasvärdena försämrats? 328 e46

SN
104
SNakey_
328iA -00
Satte på ett öppet filter för en vecka sen, har fungerat bra. Men igår när jag var ute och körde tändes varningslampan för försämrade avgasvärden. Så till frågan, kan detta har ngt samband jag menar öppetfilter och försämrade avgasvärden, eller vad tror ni? Bilen i fråga är en 328i e46 från 2000.
vad bör jag göra, några tips?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Det öppna filtret släpper gärna igenom lite mer smuts än ett originalfilter, smuts som lätt kan skada luftmängdmätaren. Så, visst kan det finnas ett samband! (det är till och med rätt troligt)
SN
104
SNakey_
328iA -00
För att prova, satte jag på mitt orginalluftfilter precis, + att jag kopplade bort batteriet för att se om varningslampan släcktes, men det gjorde den inte?, Kan man släcka lampan själv på ngt sätt? eller måste man kontakta BMW?
ch
164
chris76
328 T-97
kan va kontakten som kärvar eller glappar till lmm oxå......ibland släcks lampan efter nån dag om den tänts.......
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
SNakey: detta verkar ju inte bra. Har kört ca 60 mil med mitt filter nu och ingen lampa har tänts i min bil iaf.. än ..

Hur länge hade du batteriet bortkopplat? Har för mig att man ska ha den bortkopplad 20-30 minuter för att nollställa systemet.

// M.v.h. Daniel
Jag har besiktat min bil med öppet sportfilter i 3år utan någon förändring i avgasproverna.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Vad var det för fabrikat på filtret? Om det är insmort med filterolja (t.ex K&N) så har den troligtvis satt sig på lmm och det är därför det gick som det gick. Prova att ta lite brekleen eller vad det heter (bromsrengöring) och spraya på wolframtråden i lmm så blir det bra om du har tur. Råkade ut för samma sak och detta tips fick jag av BMW-gurun Jurgen Weiss. I värsta fall måste du köpa en ny och det är inte billigt!

Bilen: Länk
SN
104
SNakey_
328iA -00
kan de vara luftmassemätaren, bilen går som den ska, inga konstigheter alls, verken med ryckig gång, eller förändrad bränsleförbrukning..? Känner absolut ingenting, det ända som är förändrat är att lampa lyser?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
man tycker ju att en kass LMM borde leda till någon förändrig i motorns gång? ojämn tomgång eller nåt?

// M.v.h. Daniel
SN
104
SNakey_
328iA -00
Blev trött på att köra med original luftburken så satte på det öppna igen. Och i morse hade jag väldigt brottom till jobbet, så tryckte bilen rätt kraftigt hela tiden, när jag kom fram o stängde av bilen lyste lampan fortfarande. Men när jag kom för att ta bilen och köra hem var lampan helt plötsligt släckt. VAd är felet? har ju läst att ngn annan råkat ut för detta med. Altså måste det ha varir lambdan som utlösit felaktigt avgasvärde. Hoppas det funkar nu!!!!
Motorlampan indikerar en störning i motorstyrningen som kan medföra avgasutsläpp utanför normerna och/eller sämre prestanda osv. Funktionen är "adaptiv" i så måtto att om felet försvinner så släcks lampan igen efter ett visst antal körcykler (kallstart, körning, paus osv). Kan gälla t.ex LMM som sedan "rensats" eller andra störningar i motorstyrningen.
Störningen lagras dock alltid i felminnet och kan senare läsas av med diagnosprogram, man kan inte vare sig radera felminnet eller släcka lampan genom batterireset.

FP
BM
32
BMW Dontta
bmw 325/327 m-tec2
se hit.. har haft samma problem med min 325 -93a.
satte på ett sparco koniskt filter, efter det blev acgasvärdena
helt åt helvete.. satte på orginal burken på nytt, men de hjälpte inte!
ni kan svara på detta åm ni har haft samma problems..:S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.