AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.166

Installera Cd-växlare och drag..

Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Tänkte köpa en orginal cd-växlare och installera i bilen (530i E39), är det kablage fördraget? Har businessradion. Behövs det fler detaljer typ monteringsdetaljer och så?

Tänkte även sätta på drag på bilen. Såg att mekonomen hade vettiga drag men kablaget var enbart för biler utan PDC. Passar motornords kablage för PDC? eller måste man köpa orginal (vad kostar det isåfall?).
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Normalt är kablaget inte fördraget. Det fanns dock extrautrustning, kod 692, förberedelse för CD-växlare som tillval. Har du den är det förmodligen bara att stoppa dit växlaren.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Nej den extrautrustningen har jag inte :-( . Är kablaget dyrt? svårt att dra?
FredricF
Jag har satt dit drag på min E34 540 och lärde mig följande:

KÖP INTE DRAG FRÅN MEKONOMEN!
I alla fall inte det med löstagbar krok. Satsa på BMW original det är lite dyrare men 10ggr bättre.
I mitt fall var inte mekonomens krok ens godkänd för en 540, nåt Mekonomen inte fattat själva.

Om du skall köpa drag från mekonomen, köp i alla fall elsatsen från BMW, den är dubbelt så dyr men fungerar, passar, har säkringar, är avpassad för BMW och med den fungerar varningnsblink och sådant även med släp inkopplat. Jag fick detaljerade monteringsanvisningar med (på tyska och svenska) som visade hur alla kablar skall kopplas in.

Brasklapp: Detta gäller för en E34. Kanske är det annorlunda för en E39 men jag skulle inte satsa på det.

/Fredric

PS. Om nån vill köpa en krok till en E34 från Mekonomen så har jag en du kan få billigt.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
FredricF--> Tack för delandet av erfarenheter. Kroken köper jag nog ändå, priset 1750:- lockar ordentligt, ska ha fast drag. Kabelsatsen verkar de inte ha (då jag har pdc) så den får jag jaga rätt på nån annanstans. Vad kostade kabelsatsen på BMW? På mekonomen kostar de ju runt 1700:-, dubbla priset dvs 3400:- för en sladdhärva är bra mycket...
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Hur vet jag om CD-växlaren passar?? Av de begagnade jag hittar stämmer inget artikelnr överens med det som www.realoem.com säger att jag ska ha. Växlarna ser ju likadana ut och det finns massor av olika modellbeteckningar. Finns det något sätt att se vilka andra växlare(artikelnr) som passar?
FredricF
Tyvärr kommer jag inte ihåg priset exakt men så illa som 3400:- var det inte. Jag tror runt 2500:- (men detta var som sagt en E34).

Mitt råd blir: Åk till BMW och kolla. Om dom inte har satsen inne kan dom säkert visa den på bild.

Jag vet ju inget om din ekonomiska situation men jag är ingen milionär själv (annat än i skatteverkets ögon, förstås) och skulle inte tveka att hala upp pengarna för en BMW kabelsats igen. Mekonomens sats köpte jag, åkte hem och tittade på och åkte genast tillbaka med skiten.

Eller med andra ord:
Om Mekonomens elsats är Volkwagen Jetta från 80-talet så är BMWs elsats.......BMW!.

/Fredric
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
FredricF--> Hahaha det var dagens liknelse. Vem fan vill åka VW Jetta... då blir det inte från mekonomen även fast man inte tillhör skaran av höginkomsttagare.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Ställer om frågan igen angående CD-växlaren:

Hur vet jag om CD-växlaren passar?? Av de begagnade jag hittar stämmer inget artikelnr överens med det som www.realoem.com säger att jag ska ha. Växlarna ser ju likadana ut och det finns massor av olika modellbeteckningar. Finns det något sätt att se vilka andra växlare(artikelnr) som passar?

Kan man se detta i ETK? Får ingen kläm på hur ETK fungerar. Det enda jag kan se är att det nummer Realoem.com visar är det enda som passar. Tycker inte att det borde vara fallet då ebay.de är nerlusat med cd-växlare, alla till e39 men med små skillnader i reservdelsnr.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Skulle tro att alla växlare som ser ut som= Länk passar oavsett vilken bmw den kommer ifrån. Här finns massor att köpa= Länk
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Hewi--> Det är det jag har på känn också, det enda som borde kunna skilja är anslutning i växlaren men det måste ju gå att lösa med en adapter. Blir nog att leta på ett lämpligt objekt och sedan göra slag i saken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.