AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.967

Byta dämpare fram e30 fjäderben

Har tagit loss fjäderbenet/fjäder och trodde det skulle vara att bara lyfta ur dämparen ur fjäderbenet.
Men ... det sitter ett lock som tätar mot dämparstången i fjäderbenet, som troligen skall bort för att få ur den gamla dämparen, HUR får ,man bort det?

Locket har små 4hål, gängat? ser rostigt ut och rör sig inte en millimeter. :-(

Kan ju alltid kapa av det och svetsa ihop efteråt men det är väl inte så det är tänkt...

Länk
Tr
644
Tryggvesson
420i Gran Coupé -16
Alpina B6 3.5 -89
316i touring -94
335i -89
325i -88
323i -79
Stötdämparen är gängad i fjäderbenet och skruvas lämpligen ur med en rörtång. Kan sitta ganska bra så det gäller att sätta fast fjäderbenet ordentligt i ett skruvstäd.

/Erik Tryggvesson
BMWCS #5162 / BMWSC #339
jaja, poletten ramlade ner när jag såg den nya stötdämparen och skruvlocket som var med... :)
Tack för tipset.

Länk
Se
64
Segge
320i -86
Håller på med precis samma sak. Den där låsningen satt nå så gud ini he-v-e, hade fjäderbenet i skruvstäd och hängde i rörtången, insåg gå att det var dax för rondell och dremel. Drog några snitt med rondellen och tog sedan sista biten med dremeln så jag precis såg överkant av gängen. Fick loss några bitar och sedan gick det att skruva med rörtången. Men nästa problem var att få ut dämparen. Det var inte bara låsningen som hade rostat. Fick efter många timmar och massor med 5-56 lös den igår kväll så jag kunde sova gott. Det var vänster så nu är det höger kvar, borde inte vara lika jävlig.
Ett tips för att man lätt skall kunna byta dämparen igen i framtiden är att ha lite smörjfett i röret man sedan lägger dämparen i.

Den som bytt på min 323i för många år sedean hade gjort detta. Dämparen hade inte rostat fast ett dugg utan var bara att dra ur.

Underlättade mycket för mig när jag bytte fjäderben för något år sedan
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Orginal så ligger det olja i benet som har till uppgift att ,ta bort dämpargluck,kyla,rostskydda.
Sen ett tipps om toppslåsningen ta den redan på bilen (upphissad) är mkt lättare att få riktigt klipp om den då.

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
*tips
Jag tog MIGen och svetsade lite på locket så det glödde, sedan var det inga problem att vrida upp det.
När det blir riktigt riktigt varmt reduceras rosten, brukar funka på det mesta..
*tips

Länk
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Ja eller så är det så tokroligt genomrostat så man får med gängorna upp som spagetti. Kul att bege sig in till datorn och kolla bättre begagnade fjäderben här på AP. Så funkar det här hos mig i mitt garage...fast det var ju ett tag sedan.
Se
64
Segge
320i -86
Vad ska det var för olja och hur mycket i röret?
Se
64
Segge
320i -86
Nu rullar pärlan igen. Efter många timmar och mycke slit.
Har gjort betydligt mer än bara dämpar/fjäder byte.
Kan säga att Bilstein B12 väghållningssats är ganska hård, men ger väghållning som heter duga =)
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det går i några kapsyler med olja, häll i lite, tyck ner dämparen, rinner det inte över, häll i lite till.

Vanlig motorolja.
Se
64
Segge
320i -86
Det stod ju i haynes hur mycke, till vilka modeller det skulle vara. 20-25ml skulle jag ha.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.