AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.327

M50 insug på M52

Sida 1 av 2
ma
358
majtii
F36 4-serie
Funderar på att montera M50'ans insug på 328'an. Själva montteringen är inga problem men det jag funderar på inställningarna. Fixar motorstyrningen detta själv eller? Någon som gjort operationen och vill dela med sig sina erfarenheter...
Ki
99
Kimpa328
328 Touring -96
Tjena !!

Sök på forumet detta har stötts å blötts en hel del

Touring ska de va

Kimpa
-96 328 Touring
Axel
Du måste nog mappa om motorn för att få ut full effekt.

R6 är bäst
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Det borde ju kompensera sig själv, eller hur.

Luftmassemätaren kompenserar ju upp med soppa och lambdasonden kollar så att förbränningen verkar OK. Annars justerar ju "datorn" blandningen.
Ki
99
Kimpa328
328 Touring -96
M50 INSUG PÅ M52 !!!!

Har gjort detta ingrepp, ingen märkbar skillnad.
Som Carnal säger så justerar det sig själv, men i min fantasi så tror jag att "datorn" fortfarande tror att det är ett orginalsug (har igentligen ingen aning). Baserar det på att luftmassamätarn sitter innan insuget och kan väl inte veta hur insugskanalen ser ut.

Motorn går jämt på tomgång men vridkurvan har nog ändrats. Skall ta kontakt med JW racing för vidare diskussion.
Jag gissar att en mappning står runt hörnet !!

Kimpa
Familje Racern
AL
289
AL
318is CSN-90

Det sätt luftmassemätaren "känner av" hur insuget "ser ut" är ju just det att genom ett bättre flöde genom insuget så passerar mer luft. Det är det ökade luftflödet som gör att luftmassemätaren indirekt berikar blandningen...

Om du fattar hur jag menar...

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
ma
358
majtii
F36 4-serie
OK, verkar som mappning är ett måste.
Kimpa, har du bytt filter och avgas också? Å-kom efter mappningen.
tr
131
trexen
320d E-91 2009
Tjena!!
vad är mappning för något ??
på min passar 330 insug. den kostar 4100:- i linköping.

ML

race on....
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Kimpa328:

Du märker ingen speciell skillnad med bara nytt insug. Det suger ju. Har du satt ditt ett annat luftfilter också då. Det är ju ett måste om det skall bli mer syre till motorn.

Vore väldigt intressant att få veta om man klarar si med insug och filter utan chip och mappning.

Du kan gärna maila.
Du kommer inte märka ngn skillnad innan du har mappat den! Kör på Unichip så vet du att det funkar!

Carnal: Varför både chip och mappning? Har du bytt insug kan du chipa hur mkt du vill, det hjälper inte.

Filtret har inget att göra med om det funkar med M50 insug på M52 heller. Kör med original luftbox. Du tappar bara med open air. Om du inte avskärmar det riktigt noga och drar ner det så långt du kan från motorn och fixar tillströmmning av kallluft.

Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
zodiaken:

En kille som jobbar på BMW i GBG menar att bilen är tät i båda ändar och mår bra av ett väl avskärmat open air samt nytt avgasystem.

Han menar också att bilen kommer kompensera för det ökade luftflödet själv. Det sitter ju en luftmassemätare på luftintaget. Sedan sitter ju lamdasonden och kontrollerar om förbränningen verkar OK annars så kompenserar ju den upp.

Är jag ute och cyklar eller?
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
glömde bort att jag menar med M50 insuget också
Ja jag säger ju det. Skärmar man av filtret riktigt bra och matar det med luft så är det inga problem. Ngn större effektökning blir det ju inte iofs. Men det blir ju inte sämre.

Jag kan forska vidare i detta. jag vill inte svamla runt men dem jag vet som har gjort denna operation har inte fått ut ett skvatt innan dem har mappat om den. Detta gäller även dubbelvanos med 330 insug. Har fått en lektion av detta "Lillen" men har glömt bort lite av det han sa =) Han kanske dyker upp med ett svar annars får jag kolla med han när vi träffas nästa gång.

/Per
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
zodiaken:

Det skulle vara kul att få veta om det funkar med bara insug och filter eftersom det inte finns någon mappningsfirma i GBG vad jag vet om.
www.tsmotor.com

Mappa gör man ju inte varje dag så det är väl inte så farligt att åka en bit. TS Motor är duktiga.
AL
289
AL
318is CSN-90

En kompis har satt på ett 330 insug och Unichip inställt hos TS på sin Z3 2,8 Coupe. Zodiaken, det är inte så att du handlat bil mittemot lokala VAG-handlaren och tillika Volvo... ;) Hehe, påkommen! Kanske...

212 hk gav det iaf. Med ORIGINAL-filter och filterbox. KN:s öppna gav MINDRE! Så nu vet ni det... Men med rikligt med kall luft hade det varit annorlunda.

Ha ätt
AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
Ki
99
Kimpa328
328 Touring -96
Carnal:
Jag har både filter å Avgas, skall till JWR på Måndag
(Jörgen Weise)
Han sa på telefon att det ej behövde mappas, men har en känsla av att han inte lyssnade riktigt vad jag sa,(han får nog ett och annat samtal av kallpratare varje dag)

för det låter ju för bra för att vara sant. Att chipet skulle vara "samma" som att mappa.

återkommer på måndag kväll så håll ut

Kimpa
Familje Racern
Ca
334
Carnal
325DAT -08
118D M -10
Kimpa328:

Jag väntar med spänning till på måndag. Hade hoppats på att det räcker med bara insug, luftfilter och avgassystem.

Jag väntar resultatet.....
AL: Nej jag köpte inte jannes...han är ju i full fart med att modifiera den till en riktig grymming =) .men eftersom vi har likadana bilar nu så är det ju kul att träffas och tjöta lite.
Vet någon om Motornord kan fixa en mappning motsvarande unichip?

*?*

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~
jo
56
jocke1
328iA touring-96
Tjenare!
Kimpa behövde du mappa motorn?.
Hur mycket häst får man om man har öppet filter,supersprint avgassystem,seriellt programmerad box,M50 insug?. BMW 328-96.
Om man byter till ett M50 insug ska man då byta spridare med?.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.