|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en M5a 92a, undrar var man spänner handbromsen. Vet någon hur många % Etanol man bör tanka i för att man ska klara kolvärderna på besiktningen? Jag har rätt höga värden, bilen går att köra på 50/50 etanol/bensin, skulle det förstöra lambdavärdet? MVH | |
|
Parkeringsbromsen: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
du ska nog inte köra med 50/50 av etanol i bilen iaf.. kör 2-3 dl spolarvätska (obs oblandad) ;) ist på så lite bensin som möjligt.. ca 15-20 liter bensin.. Fast hoppas du är fullt medveten om att detta e olagligt.. ;) kör direkt efter det o tanka bilen fullt med riktig soppa inte för att det kan hända nått direkt men man vet juh aldrig.. en kund på jobbet körde med 50/50 av bensin/etanol efter ett tag gick inte skiten att starta... han som hadde bilen testa allt möjligt vet inte riktigt va felet va men det va billigare för kunden att byta motor till slut... |
|
| 2-3 dl spolarvätska? på 15-20 l bensin? Tar detta verkligen bort kolvärdena? Värt ett försök iaf! Tack | |
|
Det är ingen god idé att hälla spolarvätska i bensinen, spolarvätska brukar innehålla en del tillsatser vilket gör det direkt olämpligt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
spolarvätska oblandad lahega innehåller.. 2-propanol, etanol till mycket stor del.. nån enstaka procent är blåfärg, samt parfym... parfym finns i den nya spolarvätskan från dom som det står ny fresch doft på.. vad inehåller k-sprit ^^ |
|
|
ajfan.. passa dig styralf.. jesperado är Besiktningstekniker.. hehe ;) |
|
|
Fatii: Vad jag menar är att om det är spritens verkan man vill åt är det dumt att använda spolarvätska när det finns ren sprit. Att jag sedan tycker det är obegåvat att bota symptomet genom tillsatser i bränslet istället för att åtgärda felet är en helt annan diskussion... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
jo snålheten bedrar visheten i dom flesta fall.. just spolarvätska som jag råka reklamerar "stort" är oftas väldigt lätttillgängligt iaf... no hard feelings :) |
|
| Som sagt varför inte laga bilen istället för att åka runt med för höga värden , om du kör en M5:a på 50%etanol för att spara pengar har du nog valt fel bil , köp en vanlig 5:a istället. | |
| Börja med att göra en rejäl service på bilen. Byt olja, filter, luftfilter och tändstift. Det brukar göra susen på HC värdet. | |
| Om det är etanolen du vill ha så är det väl lättare att tanka en del E-85, den innehåller 85% etanol. | |
| jag vill bara klara besiktningen och sedan sälja kärran. jag har hört att 5 flarror K-sprit + 5 liter bensin i fulltank borde göra susen för HC? | |
|
Styralf: Glöm inte upplysa en potentiell köpare om att motorn inte är frisk bara, det är din skyldighet. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.