|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
en polare till mig fick höra om en bil,en chippad 328 för 45 000, och ja kör själv en 328 och ja gav inte så lite och då fick ja ändå göra en del på den,byta förslitningsgrejor och lite så... men åter till ämnet,är det bara jag som tycker det låter "farligt" billigt med 45 000 för en chippad 328? | |
| glömde skriva att det va en e36... | |
|
Man kan omöjligt bedöma en bils skick enbart med hjälp av försäljningspriset. En 328 för 10000:- kan vara i nyskick lika väl som en 328 för 100000:- kan vara ett vrak. Skaffa så mycket information som möjligt om bilen och bedöm därefter vad bilen är värd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Mer info om den införskaffade 328an krävs för att kunna göra en bedömning. |
|
|
Håller med fåregående "talare", behövs mer info. Halv-Offtopic: Polaren sålde sin 328 -96, 16600mil, idag för 45000kr. Motorn hade rasat och är troligtvis bara att kasera. Va fint skick på bilen i övrigt. Tycker det va ett hyffsat pris trots allt. Vad tycker ni? Mvh Jimmy |
|
|
Skojar du eller Jimmyboy? :) Det var ett skitbra pris för säljaren! En 328 -96 vanlig, dvs, utan m-pkt, sportstolar, möjligvis med AC och ja, en regular har ett marknadsvärde som motsvarar det din polare fick. Hur hade motorn rasat? Hade den kokat? Toppen? Måste fråga, visste köparen om det.. ? Jag skulle då aldrig betala mer än max, då menar jag max, 20 000 för en 328i med rasad motor och då bör skicket vara minst sagt bra. |
|
|
Tydligen är inte den siste idioten född än. Hur kan nån betala 45000 för en 328 -96 med rasad motor??? Den borde inte ens varit värd hälften. |
|
|
MD och Pukko: Nja, en motsvarande HEL 328iC i det skicket går på liiiite mer än så! Bilen va en 328i Coupé -96, med 16600mil på mätaren. Mer fakta från annonsen... * Org. M-front * Org. M-vinge * Org. M3-speglar * 17", BMW fälgar * Halvskinn sportstolar * Klima * H/K-ljudanläggning mm. (största ljudpaketet) * CD-växlare Men som sagt så hade motorn rasat, polaren som är utbildad fordonsmek. misstänkte toppen rev ner allt och bytte topplockspackning och planade toppen. Tog även ut kolvar för inspecktion men allt såg bra ut där. Monterade ihop den igen och bilen gick som en påse nötter och läckte olja. Så han tröttnade efter två/tre dagars skruvande och jag la ut en annons till honom, där han begärde 45' eller högserbjudande. Och telefonen gick varm hos honom kan jag säga. Han sålde den efter ca 24h för 45' och tilläggas ska att han även fick högre bud, men då stod redan köparen på gården med bilsläp och pengarna så han släppte denför 45'. Frågan är vad som är fel i motorn och hur mycket det igentligen kommer att kosta den nya ägaren att fixa? Jag har ingen aning, har ni? Mvh Jimmy |
|
|
Ok, jag tycker fortfarande det är väldigt bra betalt han har fått. Vilket aldrig är fel, jag skulle bara bli glad om jag befann mig i din polares situation. Frågan är ju varifrån oljan läcker, konstigt att dina polare inte hitta felet. Ibland befarar man det värsta när det i själva verket rör sig om mindre fel som förefaller vara allvarliga. Tycker ändå det är väldigt bra betalt för bilen! Bara att gratulera och önska den nya ägaren lycka till. Ni måste vara nyfikna på vad som var felet när den nya ägaren väl åtgärdad det va? :) |
|
|
Hur mycket kostar det med en ny motor inkl installationskostnad? |
|
| Har blivit erbjuden 53.000:- kontant för min 325:a -94. Så att få en välvårdad fullt fungerande utrustad 328 för 45.000:- kan ni ju bara glömma. De kostar mer än så. | |
|
MD: Nja, nöjd vet jag inte om han är men mtp. allt som hänt så fick han nog inte så dåligt för den. Håller med dig Dubilidu. Mvh Jimmy |
|
|
En kompis till en kompis köpte för ett halvår sedan en helt original/ostylad 328 4d. -96 för 45k´. Den är utrustad med digital acc/klima, ehissar, sportstolar i delskinn larm avbl. spegel mm. Verkar vara i gott skick förutom en buckla på ena framskärmen. Så visst finns det 328i bra skick till bra priser, även om de inte är vanliga. |
|
|
Carl L: Nä det håller jag inte med om. Den har inte varit i "bra skick" om den säljs för den summan och i övrigt är felfri. Eller jovisst, klart att den kan ha sålts för den summan men säljaren skulle kunnat få ut mer om den nu är i det skick som du nämner. Men jag har lärt mig sedan jag letade bil i höstas/våras att det som de flesta andra anser är "bra skick" är inte i närheten av vad jag anser är "bra skick". Och det är oxå det som gör den stora prisskillnaden på bla. E36:or. Sen är ju oxå en E36 Sedan bra mycket billigare än en E36 Coupé, just pga. efterfrågan osv. Men men det ska vi inte tjata om i denna tråden oxå ;). Mvh Jimmy |
|
|
Precis som jag sa så är inte den siste idioten född än. Köparen trodde/hoppades säkert kunna fixa motorn för några tusen. Personligen tycker jag inte det är värt besväret, det finns många 328 coupé på blocket för mellan 50-60 tusen som fungerar. 4d bilar finns det många för under 50', så varför betala mer? |
|
|
Pukko: "varför betala mer?" - Man betalar ju naturligtvis mer för att få en bil i fint skick som vi tidigare va inne på. Ingen aning om vad den nya ägaren hade för tankar om bilen men det va en pappa i 55års åldern som köpte den till sin son. Min polare skulle få reda på hur det gick med reperationen. Mvh Jimmy |
|
|
Laper, har du övriga fakta på bilen? Annars är det omöjligt att säga om det är dyrt eller billigt. Min erfarenhet generellt är att " Jimmyboy":s treserievärderingar ligger skyhögt över vad de flesta betalar/får. En slags egen division. Ger mig inte in på den konkreta bedömningen av princip. |
|
|
Simon_en: Skyhögt, nja det får stå för dig, vad du nu baserar det på!?! Mina värderingar är baserade på fakta ur mina och mina kompisars köp och försäljningar av E36:or. Dessa bilar har varit i extra fint skick och har inte varit lik som flertalet E36 tyvärr är idag, E36 som ej sköts på bästa sätt och pga. att de naturligtvis börjar bli gamla. Skriver återigen det som jag skrivit i många trådar innan men som vissa inte tycks fatta/vilja förstå... Priset är och skall till stor del vara baserat på bilens skick och historia! Summa = En misskött och halvtaskig E36 inbringar ett bra mycket lägre värde än en välskött och välservad E36. Man ska och kan inte värdera en E36 (eller någon annan bil för den delen) i dagens läge endast baserat på modell, årsmodell och mil, vilket alldeles för många gör. Mvh Jimmy |
|
andha45 |
En 328i Coupé -95 (även årsmod 96 uttagen 95) med AC, import, och 16500 mil har ett privatpris runt 45 000. Det verkar rimligt, jag blev själv erbjuden en för 100 000 i Tyskland 1999... ägd av TÜV och i den inte helt snygga lila metallic... |
|
Bilpriser.se har värderat följande objekt enligt nedan, baserat på de uppgifter och den registreringsinformation som erhållits samt att fordonet är i fullgott skick. Köppris 67 000 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare. Privatpris 52 000-60 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson. Vald bil / data från bilregistret Reg.nr. SJZ079 * Effekt 141kW / 192HK * Fabrikat BMW Fordonstyp PB / Täckt, taklucka * Modell 328i Coupé, E36 (193hk) 1:a dat. i trafik 1996-01-01 (1994-01-01 *) Årsmodell 1996 Tillv.mån. * Mil 15000 * Data från bilregistret. Standardtillval Direktimporterad Ja Vinterdäck i OK skick Ja Servicebok&serv. enl. plan Ja Taxi/Budbil/Lb-reg Nej Vit/Beige/Brun Nej Metallic Ja Hund/Djur/Rökt Nej Småstad/Landsort Ja Modelltillval Komf.pkt saknas Nej Helläder Ja Automat Nej AC saknas Nej |
|
|
Jimmyboy; På blocket finns det ca 10st 328 coupé för under 63000. Om man räknar med en prutmån på ungefär 10% kommer ingen av dessa att kosta mer än 57000. Varför ska man då köpa en med rasad motor för 45000?? När sen säljaren sen gjort ett misslyckat reparationsförsök borde verkligen ingen tänkande människa betala 45000. Skicket kan inte vara något argument för att 45000 var rimligt, den stora intresset/snabba affären är snarare ett exempel på hur många idioter det finns. Med lite eftertanke så borde man komma fram till att 45000 är alldeles för mycket, bara en packningssats till motorn kostar över 3000, så då är man redan uppe i 48000 utan att bilen är lagad. Om vi sen tänker efter lite mer, så kan man börja undra varför motorn rasar efter 16600 mil. Var bilen hårt körd, eller dåligt servad? Var kanske mätaren skruvad? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.