AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.804

VIlken olja till 530i V8 -93

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spruttibangbang, din kompis har nog tyvärr missförstått en del.

Mobil1 5W50 är tjockare än Mobil S 10W40 och Mobil1 har dessutom bättre vidhäftning än delsynteten pga esteradditiven...

Alla moderna motoroljor innehåller detergenter som är ett rengörande additiv, så att syntetoljor är avsevärt bättre på att rengöra smutsiga motorer stämmer inte heller. Däremot har vissa helsyntetiska basoljor bättre rengörande egenskaper naturligt, varför man inte behöver tillsätta lika mycket detergentadditiv för att få bra rengörande egenskaper.

Conan999, jag förstår inte frågan riktigt.
Menar du olika rengöringsmedel som är avsedda att slå i oljan strax innan oljebytet?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Conan999
Johan B: Jo jag har läst en del om att det finns tillsatser att hälla i den gamla oljan--kör motorn på tomgång 10 min--töm ut och byt till ny. Är detta något att rekommendera att rengöra invändigt? Omega, RVS eller liknande har väl såna? Jag vill inte hälla i nån tillsats i oljan jag ska köra med alltså.

Conan999
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
så johan... klart att 50 är tjockare vid hög temperatur än 40 men 10 är tjockare än 5 vid kall temperatur .... vad är då DITT tankesätt angående att slå i en tjockare olja i en gammal motor förutom att en gammal motor har en större benägenhet att >>>kunna<<< läcka.... en tjockare olja kan ju ha en viss kosmetisk effekt ljudmässigt om något är slitet i motorn.... är jag fortfarande ute och cyklar? då ska jag köpa mig en cykel i stället... *skrattar*

skååååål det e fredag!

"When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spruttibangbang, oljeavrinningar från motorns inre delar och läckage sker nästan uteslutande när oljan är varm och tunn - därför är varmviskositeten mycket mer intressant än kallviskositeten i detta fallet.

En "tjockare" olja (högre varmviskositet) får med automatik en tjockare oljefilm än en "tunnare" olja (lägre varmviskositet) och kan därmed lättare kompensera för förslitningsspel och lägre tillverkningstoleranser i äldre motorer. Därav rekommendationen att undvika allt för tunna (låg varmviskositet) oljor i en äldre och/eller sliten motor.

Om motorn inte läcker olja när den är varm med 10W40 i motorn, kommer den inte heller att läcka olja kall ens när den får en 0W20-olja.

För övrigt är det extremt små mängder olja som behövs på motorns rörliga delar rent smörjmässigt - ca en tiondels tesked motorolja är smörjmässigt aktiv i motorn, resten är till för att skölja rent metallen, leda bort värme, ersätta sliten olja etc... Med andra ord är det inte ens säkert att man med blotta ögat kan detektera om t ex en kamaxel har tillräckligt tjock oljefilm på sig efter att motorn har stått still några dygn. Det är här en bra syntetolja med esteradditiv är bra. Estrarna är nämligen polära och dras på molekylnivå till andra partiklar och metallytor och ombesörjer att det alltid finns en tillräckligt tjock oljefilm på ytan, även efter längre stilleståndstider.

Oljeläckage beror oftast på slitna och torkade packningar/packboxar och är lite svåra att göra något åt. Ibland kan det fungera med att tillsätta Omegas #917 i oljan. Denna tillsats mjukar upp hårda gummipackningar mm som oljan kommer i kontakt med. Dock bör man vara försiktigt med doseringen eftersom överdosering kan göra att det läcker ännu mer än innan...
Men generellt är jag emot alla former av oljetillsatser i friska motorer! (detta får väl kanske vara undantaget som bekräftar regeln) ;o)

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Conan999, generellt skulle jag nog avråda från sådana tillsatser och i stället lita på oljans rengörande egenskaper.

Det finns alltid en viss risk att oljefilmen bryts och metall- mot metallkontakt när man tillsätter olika lösningsmedel i oljan. Då är slitaget ett faktum!

Om man nödvändigtvis vill "tvätta" motorn invändigt är Bilstein engine flush eller liknande metoder betydligt bättre och helt säkra.

Mvh

Conan999
OK tack. Får kolla upp det! Man vill ju kolla först innan man häller i nåt som man inte känner till.

Conan999
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Tänkte bara berätta vad jag gjorde på tjejens bil i för en tid sedan visserligen inte en Bmw men det spelar mindre roll i det här fallet det är en Peugeot 205 -89 13000 mil 1 tidigare ägare fullservicebok rostskyddad 2 ggr med andra ord en bra bruksbil för henne. Så var det dax för sedvanlig service då tänkte jag "lyxa" till och byta till en högkvalitets helsyntet olja men dom renar ju motorn så pass mycket på en gammal bil så det var ju något som jag vart rekomenderad att inte hälla i pga av läckagerisk samt smutsavfällning. 1) Så jag hällde i Länk gjorde enligt anvisning spillde sedan ut den gamla sörjan. 2) Sedan bytte jag oljefilter och hällde i helsyntet olja från Rusta och körde 6-7 mil sedan ur med den också. 3) Återigen nytt filter och sedan hällde jag i Castrol edge 0-40 Länk och vad händer jo för det första så har tomgången höjts markant (gissningsvis pga lägre friktion) samt växellådan är som förtrollad växlarna går mycket lättare och sist men inte minst allmänt jämnare gång samt mindre missljud. Mvh Danne
Conan999
Daniel F: låter intressant det där. Jag har ju en gammal sierra som jag kunde prova motorrengörning på för skojs skull. Den skramlar lite i motorn dessutom men tänker ändå försöka ha den en vinter till. Går det bra så kan man ju prova BMWn oxå!!?

Conan999
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
ja jag bytte i alla fall till mobil S 10 w 40 idag.... och motorn tycks trivas med det... fast nu är min stolthet sårad när jag nätt o jämt höll kapp med en vråltrimmad gammal golf med turbo... men 1200 kg mot 2000 kg hmm... jag åkte ifrån han i alla fall men han tog mig i starten, jag glömde sport läget på automaten iofs....

"When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road"
Conan999
Hej! Nu har jag samma fråga till min bil. När jag köpte min bil så körde killen på delsyntet, jag bytte sedan till helsyntet Mobil 1. När jag sedan efter lagom antal mil tömde ur min första omgång av Mobil 1 delsyntet så märkte jag att oljan var riktigt svart(den kanske tog med sej lite skit)?. I våras bytte jag igen till Mobil 1 helsyntet och denna olja ser fortfarande väldigt klar och fin ut. Har jag rensat ut lite skit i motorn eftersom jag gick från del- till helsyntet? Kan det vara nån fara att göra detta? Motorn drar ingen olja utan går bra!

Nu har jag kommit på andra tankar igen och tänkte att bilen är 12 år gammal och kanske ska ändå ha en delsyntet i motorn! Vad tror nu om Valvoline Max som nu ska vara bra för bilar som rullat lite mil, detta är väl en bra mineralolja? Min har gått över 25000 mil.

Conan999
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.