AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.803

VIlken olja till 530i V8 -93

Sida 1 av 2
pe
40
pecka68
530i -93 V8
Oljebyte står nu högt på listan.
Vilken olja är att rekommendera till denna bil ?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
hej pecka68 ! jag tycker du skall köra på valvoline 5-40 olja helsyntet mvh dicka o.
ke
376
keihin
525d Touring -07
ska man ha helsyntet i en så gammal bil?
jag kör semi/delsyntetiskt...

Conan999
Jag kör helsyntet, Mobil 1 5-40

Conan999
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
keihin > Varför köra med en sämre (mineral / delsyntet) olja än helsyntet?
En seg skröna att man inte kan ha helsyntet i en gammal bil.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338

www.sandtler.se
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
därför att kammarna är känsliga i tyska bilar och helsyntet blir för rinnig när den är varm vilket i sin tur bidrar att det inte finns tillräcklig smörjning av dem vid nästa start...... dessutom kan en bil som är van vid delsyntet börja låta som ett tröskverk efter ett tag på helsyntet (mera missljud i alla fall)....... jag tror på den skrönan av erfarenhet.... fråga på bmw vad det ska vara för olja... sen köper du den bästa sorten av den viscositeten dom säger att det ska vara

"When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road"
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Tjena!

Testa att hälla i Castrol Edge 10w-60 helsyntet. Du får grymt skydd både vid hård- och vanlig körning. Samma olja som rek. till Bmw´s M-motorer. Har kört två byten i min 520i-91 nu o den drar inte en droppe olje och motorn låter som ny =)

Lycka till med valet!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
1. Gör en sökning och läs vad Johan B skriver.
2. Många felaktiga svar och myter nämns i denna tråd.
3. Castrol Edge 10w-60 är inte en särskilt lämplig olja i en icke M-bil som används för vardagskörning.
4. Biltema helsyntet 5W-40 är en bra och prisvärd olja som vida överstiger de krav som din bil har på olja.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Spruttibangbang > Kammarna i tyska bilar är inte känsligare än någon en bil från något annat land med likvärdig konstruktion. "Rinningheten" bestäms av viskositeten, SAE-talet alltså, inte av om oljan hel eller delsyntetisk. Däremot hade bl.a BMW och Mercedes problem med ythärdningen på kamaxlarna under 80-talet, men det problemet är material- och inte oljerelaterat. Minns bl.a mammas e32 730i som fick ny kamaxel på garantin efter 2000 mil.

Vill du ha mycket olja kvar på lagerytor och liknande skall du välja en helsyntetisk olja med esterbas, typ Motul 300V eller liknande.

Din 540 fick helsyntet i sig när den tillverkades och om den blivit servad på aukt. BMW verkstad har den med 80% säkerhet fått helsyntet i sig.

/Johan Tryggvesson

BMWSC #338

www.sandtler.se
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
ja jag förstår att man har fått höra en del skrönor.. men jag tror inte på helsyntetiskt diskvatten a'la SAE 0 W 30 i en v8 med hydrauliska lyftare+ annan hydraulik i alla fall... kollade in på shell vad dom rekomenderade i min bil för skojs skull.... SAE10 W60 ..... det du säger verkar logiskt tryggve... att man sköter oljebytena så ofta som möjligt är i alla fall a och o för en välmående motor i längden.... har precis RVS behandlat min motor första etappen och ska nu i helgen byta oljan i motorn för nästa etapp.... få se vad jag bestämmer mig själv för.... inte under SAE10 i alla fall för min del

"When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spruttibangbang, jag tror att du missförstått viskositetsklassningen!

En varm 10W60-olja är extremt mycket tunnare än en kall 0W20-olja! Dvs. om motorn klarar av en "tjock" olja när den är varm, klarar den utan problem av en "tunn" olja när den är kall.

När det gäller kallviskositeten är det INGA fördelar med en hög sådan, tvärtom är det bara positivt med en olja som är lättflytande när den är kall. Det snabbar på oljecirkulationen vid start och därmed minskar kallslitaget markant (vilket utgör upp mot 90% av allt slitage i motorn).

Däremot är det klokt att inte använda allt för tunn olja i äldre och/eller slitna motorer. Men i det avseendet är en tunn olja en olja med låg varmviskositetsklassning.

Sedan har du missförstått effekterna av helsyntetisk olja.
Det finns inga positiva egenskaper som är bättre i en mineralolja i förhållande till en bra syntetolja. En motor med hydrauliska lyftare bör få så bra olja som möjligt - en helsyntetisk sådan.
För övrigt är en av de tjockaste motoroljorna på marknaden (Castrol TWS 10W60) helsyntetisk...

Däremot förstår jag inte hur man vågar slå i sådan skit som RVS i en frisk motor! Satsa pengarna på riktig olja i stället!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
vad har du kört med innan pecka? mineral/delsyntet tvättar inte bort sot etc lika bra som en helsyntet.. har du kört med delsyntet/mineral ett antal tusen mil o vill testa helsyntet är det mkt viktigt att du byter olja/filter tidigt som satan efter första bytet, typ efter 300mil.. då helsynteten tar med sig sot/smuts i motorn och eventuellt täpper till alt oljepump, smörjkanaler, vevlager, vanos A you name it! vart skit skrajj lite tidigare i en annan tråd då jag fick motorproblem efter att just hällt i helsyntet men berodde på helt andra grejjer, bytte nyligen igen fast då till dyra fina mobil1 0-40

pe
40
pecka68
530i -93 V8
Ang RVS kan jag bara säga att det faktiskt funkar extremt bra.
Flera arbetskompisar har testat i både nya & gamla bilar och det blev markant skillnad i både bakaxlar ,vxllådor & motor.
Mindre oljeförbrukning samt mycket bättre bränsleekonomi.
Tickande motorer ,skrapande vxllådor ,klonkade bakaxlar U name it.
Efter ett par behandlingar så förvann deras problem.
De har även lång erfarenhet av Slick 50 ,men inget kommer i närheten av denna mirakelbehandling.
Ang olja så är det helsyntet i nu,,men jag hör en tendens till lite tickande ljud,,,beror kanske på att ventilkåpspackningarna behöver bytas ,läcker ganska mycket olja på backen.
Vid nästa byte ska jag testa delsyntet tror jag iaf.
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
aj då där fick jag smisk........ helt rätt är att 10 w 60 är helsyntet ..... och jag har aldrig förespråkat mineral olja.... mer riktigt är påståendet angående en för tunn olja i en gammal motor mer i linje med mitt tanke sätt.... tycker man ska följa det som bmw tycker att man ska följa den viskositeten som bmw föreslår för sin motor sen kan man välja märke själv... RVS är faktiskt jävligt bra.... min soppa förbrukning har gått ner markant redan efter ej fullgjord behandling, motorn har blivit knäpp tyst och går helt sammets lent..... inget mumbo jumbo som täpper till kanaler eller försöker få delar att snurra lättare mot varandra genom teflon som slick 50.... by the way så köper jag bara dyr olja johan när jag köper men jag tyckte det kunde vara kul att lägga 1700:- på RVS till bilen för det är den värd... då kanske du förstår att jag inte heller snålar med oljekvaliteten...

no hard feelings

ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
För några år sedan fanns det 0W-40 oljor var har dessa tagit vägen? Skulle vilja veta om det finns någon olja som håller 5W-60,jag tycker 10W är för högt på vintern men vill gärna ha 60 i värmen.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
jannes > 0W-40 oljor finns det ganska gott om tycker jag.
Castrol RS, Mobil 1 finns bland annat i 0W-40 viskositet.

/Johan Tryggvesson

BMWSC #338
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Finns ingen 5W/60 vad jag sett i alla fall. Däremot 5W/50 samt 10W/60 finns. Men som sagts tidigare så räcker det länge med 5W/40 som är en mycket bra allround viskositet. 10W/60 används för racing eller väldigt trimmade motorer.
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
eftersom jag inte kör bilen på vintern och att den är så pass gammal så kommer det bli en gammal hederlig mobil 1, 10 w 40. köper den för 60 kronor litern, överkomligt tycker jag.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns ingen Mobil 1 med viskositet 10W40! Mobil 1 är samlingsnamnet för merparten av Mobil:s helsyntetiska produkter. Troligen menar du Mobil S, som är en delsyntetisk olja.

När det gäller olika tillsatser i oljan (inklusive keramiskt pulver i form av "RVS"), finns det många oberoende tester som visar på förhöjt slitage i motorerna vid användning av sådana produkter.

Problemet är att vissa positiva effekter kan finnas med olika additiv och de redovisas med eftertryck i reklamen, men nästan alltid finns det ett antal olika negativa effekter samtidigt och dessa effekter "glömmer" bolagen påpassligt att redovisa i sin marknadsföring...

Kort och gott - en bra olja innehåller allt som behövs i en frisk motor!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Conan999
Johan B: Vad tycker du om att köra en rengörning i den gamla olja innan man byter till ny? Är det vettigt när man ändå ska byta?

Conan999
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
tycker vid det här laget synd om pecka han ställde en enkel fråga, tråden har förvandlats till alla de butiker jag åkt runt i o ställt samma fråga.... jag fick inget konkret svar och pecka tycks inte få det heller

tycker man kan lyssna på fatii angånde skitiga motorer invändigt och helsyntet

min kompis har en exakt likadan bmw som du alltså en bmw 530 - 93

han hade en helt igenkoksad motor och slog i mobil 1.... 5 w 50 helsyntet för att rengöra motorn ordentligt (därav min benämning diskvatten) den gjorde sitt jobb galant men nu när den är ren tänker han byta till

(tackar för namnet johan, visste att det är delsyntet på 10 w 40 men kompisen säljer den på fat och för han är det bara mobil hel eller delsyntet)

Mobil S delsyntet 10 w 40 för att han tycker en 5 w 50 helsyntet är för tunn för en gammal motor och han vill ha vidhäftningsförmågan som hos en mineral och lite rengörings egenskaper som hos en helsyntet....

sen gäller regeln olja är bra! byt olja ofta så skrattar din motor!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.