AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.021

Hittat felet på min bil 530i -93

pe
40
pecka68
530i -93 V8
Har haft problem en längre tid med svajande tomgång ,bludder,att den vägrat starta ibland ,samt att den känts orkeslös.

Problemet var spänningen till bränslepumpen.
Det glappade i anslutningen som går från pumpen till givaren,,lödde om de två anslutningarna som matar pumpen från givaren och voila,,,hur bra som helst.
ke
376
keihin
525d Touring -07
Vad roligt för dig! Enkelt fel som är svårt att hitta bara ;)
Nu tycker jag folk ska sluta klanka ner på den härliga 3-liters V8an, det är faktiskt en egen modell med sin egna karaktär, inte alls en "dyr 525a" eller en "slö 540"...

Hur kom du fram till detta?
/Peter
pe
40
pecka68
530i -93 V8
Efter att ha läst olika trådar här på forumet att många har i stort sätt likadana problem som mig ,samt vad som är typiska problem för den här bilen ,började jag testa med det vanliga såsom LMM ,tomgångsmotor osv.
Eftersom detta hjälpte föga för min del ,tog jag del av ett program som heter Autodata.
Blev klart överraskad hur detta program innefattade olika problemlösningar.
Har lagt in en annan tråd om detta program,samt vilka bilar det innefattar.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Autodata är bra!

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Amethyst
Var sitter detta? så man kan kolla över anslutningarna.
Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
pe
40
pecka68
530i -93 V8
Givaren sitter i bagaget gängat på ovansidan av tanken rakt ovanför pumpen.
Går 2 trådar från pumpen till givaren
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Mycket bra att du lägger upp en ny tråd efter du hittat problemet!
Detta diskuterades lite för ett tag sen att många fråga va felet kan bero på,och sen svara en massa på de å sen hörde man inte nåt mer om de,hur de gick å så.
Detta gör att sökfunktionen blir bättre!

Håller med tidigare talare,har vart väldigt mycket skit runt 530:in senaste veckorna..är de så många som har problem med dom nu?
Min fungerar hur klockrent som helst,bara rullar å rullar :)
Amethyst
Skruvade väck plåten i bagaget med 6skruv, sedan satt där bara en ordentlig kontakt med låsbleck och som var 4polig. Var det denna som glappade för dig eller kolla jag på fel kontakt?

BOOM BOOM BASS
pe
40
pecka68
530i -93 V8
Hej igen
Nej,,du har tittat på fel ställe
om du tar upp givaren från hålet till tanken så ser du pumpen rätt under.Kablaget som går från pumpen till givaren,ska du kolla,det är 2st trådar en Lila och en Brun tror jag det var.
Pecka68: Menar du att man ska skruva av det lock där den där kontakten fäster för att sedan plocka upp hela soppa pumpen? Det sitter även 3 bänsleslangar där som går ner i det locket jag menar.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.