AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.171

ZCS - central kodnyckel

ÅA
15
ÅA
335i -07
Tjena, finns det någon som VET något mer om ZCS struktur och uppbyggnad?

ZCS är alltså fordonets centrala kod-nyckel (Zentraler Codierschlüssel) som talar om för de olika styrdonen i bilen vilken utrustning/landsversion etc. som finns installerad och gäller.

Original/fabriks ZCS står alltid på en klisterlapp i lådan för motorstyrdon/under baksätet eller höger bak bakom batteriluckan.

Utseendet är nu för tiden som följer [37 tecken]:

GM (9 tecken) [8st 0-F tecken + 1st 0-Z tecken]
SA (17 tecken) [16st 0-F tecken + 1st 0-Z tecken]
VN (11 tecken) [10st 0-F tecken + 1st 0-Z tecken]

(Har tidigare funnits 48 tecken i ZCS, då med AM = Antriebsmanagement = Powertrain Management men
detta används ej längre)

GM = Grundmerkmale = Basic Features (karosserityp,landsutförande ...)

SA = Sonder Ausstattung = Special Equipment (elhissar, eltaklucka, xenon, EDC, ASC ...)

VN = Versionsnummer = Version Number (modellårsspecifik info som ej ryms i GM / SA mm ...)

Informationen lagras i IKE och/eller EWS styrdonen och gör det möjligt för bilen att veta om exempelvis larm, elektrisk taklucka, EDC är installerat etc.

Exempel:
Om man efterinstallerar originallarm i en E39 krävs att en ny ZCS generaras för att det skall "gå igång" och fungera på avsett sätt.

När ny ZCS generaras för ett fordon skrivs det ut en ny klisterlapp från MoDiC / DIS som klistaras över den gamla. Detta förståss för att lättare kunna återställa till rätt ZCS om den förloras elektroniskt.

Nåväl, så långt inga nyheter hoppas jag ... nu till det intressanta!

Hur beräknar jag min nya ZCS om jag exempelvis installerar fjärrstyrt centrallås/radiofjärrkontroll i efterhand?

Hur beräknar jag ny ZCS för dragkrok/anhängermodul?

Någon som vet hur matematiken är konstruerad? Någon som kan hjälpa till?

Att ändra ZCS är inte speciellt svårt med rätt diagnosutrustning, så det klarar jag galant ... men matematiken/tabellen bakom?

/Åke

ÅA
15
ÅA
335i -07
Tänkte bara tillägga att det sista 0-Z tecknet i varje rad (GM/SA/VN) förståss är ett kontrolltecken, en checksumma baserad på de föregående tecknen på raden. Används för att verifiera att en "felaktig" kod inte matats in av misstag!

(Jmf. med OCR-nummer)

/Åke
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Länk på sidan 2 hittar lite om ZCS.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.