|
|
|
|---|---|
|
Vad är och vad gör Vanos? Jag har undrat det länge nu för jag har en 325 -92 och den har ju inte de! | |
|
Vanos innebär variabel kamaxelförställning i M50-fallet. Detta medför i sin tur att vridmomentet kan ökas på lägre varv och bränsleförbrukningen minskas över hela registret. Det är väl den korta versionen... |
|
|
Länk Funktion: Bättre vrid på låga varv, mindre soppaförbrukning. |
|
|
Har du inte vanos på en -93a? Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Tittade under din profil!! Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Alla 325 och 525:or under 96 som haft vanos jag kört har gått mer eller mindre svajjigt i motorgång. Alltså dom kan tveka ibland, även på höga varv. Detta fenomen har jag alldrig känt i de bilar som haft M50 utan Vanos, utan dom går välldigt fint utan tveksamheter. Beemer, a way of life. |
|
|
Nämnas bör också att vanosen ger inte ett skit på höga varv, utan det är på låg/mellan register det ger. Beemer, a way of life. |
|
| Man kan ju ha en högre trimgrad på motorn, och vanos ser till att det ändå finns pulver på lägre varv. | |
|
Okej så vanos har både för och nackdelar? För min 325 den skjuter iväg ordentligt vid ungefär 4500 varv men de brukar dom kanske göra eller? |
|
| vanosmotorn ÄR tråkigare, då den har mindre markant effektpuckel, men däremot drar den som sagt lite mindre bensin och är bättre om du ska dra släp osv.toppeffekten är däremot samma på de båda om jag inte missminner mig. | |
|
Jag ser inga nackdelar med vanos. Enda nackdelen är att det är en sak till som kan gå sönder, murphys lag :) |
|
| Nackdelen, om man nu kan kalla detta för nackdel (smaksak) är väl just att den har mindre hett temprament, även om den faktiskt presterar bättre så känns en motor med mer effekt på höga varv oftast piggare. | |
|
Nåväl, för min del så känns det bättre att ha bättre vrid vid lägre varv och jämn kraft över hela registret. Kör väldigt sällan på höga varv utan kör väldigt mycket och oftast så går motorn under 3500 rpm. Men när jag själv körde 325i utan vanos då gick bilen ofta över 3500 rpm just för att bilen kändes så mycket bättre då samt att den kändes rätt död under 3500 rpm. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.