|
|
|
|---|---|
|
hej hej alla!.... nu sitter man här lite sådär lagom småberusad och längtar efter mekar munderingen.... hur lossar man ac kompressorn utan att få bestående men för livet?.... haha! ska byta lager idag inför nästa fredag då det är återfyllning av systemet... tror jag kommer få en skitkul helg med blå slagna händer och ett helt nytt ordförråd! "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" | |
opus |
Ska du bara byta lagringen på ackompressorn så är det ganska enkelt. Lossa propellern och remmarna. Sedan en stor rörtång och 10ans hylsa frampå ac pumpen. Håll den främre delen med rörtången och lossa bulten som sitter i centrum. Var aktsam när du drar ut den främre delen för det sitter skims på den. Remskivan är bara att lirka ut med lite försynt våld. Tänk på att skivan är gjord av aluminium. Knacka ut lagringen med passande don och rörbit så går det galant. När du monterar remskivan med den nya lagringen så ha på lite låsning så inte lagret snurrar med. Kolla om du måste ta bort lite skims så mellanrummet inte blir för stort på slirbromsen. Lycka till. opus |
|
Tackar! du menar alltså att det går att ta bort rem skivan utan att ta ut kompressorn... hmm ja det vore ju som sagt smidigt... jag har gjort den första biten med remmen och magnetkopplingen för 2 helger sen och det var inte smidigt..... skimsen får kylfirman avgöra nästa fredag när han monterar den nya hubben (främre delen av magnet kopplinen).... vart inge meka idag tyvärr då sambon stack ner på stan o festa o jag fick sitta hemma med hundarna.... sitter o vässar kniven istället för det här uttalandet -"jag blir inte sen". blir en tidig lördag istället "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" |
|
opus |
Det stora jobbet är att frilägga kompressorn från allt som sitterframför motorn. Man kan göra jobbet underifrån men jag brukar skruva ovanifrån. Man har ingenfyrpunktslyft i garaget direkt. Efter att man lossat kylfläkten så brukar inte jag dra åt den mer än med handkraft, för att vid senare tillfälle kunna demontera allt detta. När du ändå har demonterat remarna så gå igenom alla hjul och det andra som snurrar med. Har efter att lagringen skar på AC-pumpen fått byta spännhjul, vattenpump och servopumpen. Dyrt satan när man ska iväg på semmester. Måste byta kamkedja mitt i alltihopa. Ska ikväll kolla att oljepumpen sitter uppe men tror mej efter att ha lyssnat att det rasselskramlar underifrån på min motor. Har läst att om bulten till oljepunpen skruvar loss sig så uppkommer detta oljud. opus |
|
ok.... jag har gjort allt det där nu... känner mig smått krokig i ryggen..... problemet med att knacka ur den yttre lagerbanan kvarstår... vet inte åt vilket håll jag ska knacka... mistänker framåt..... "trumpeten" neråt och banka sen "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" |
|
|
jag drog ut kompressorn helt by the way! har den på govet i garaget... vart enklast "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" |
|
opus |
Pumpen sitter med få bul/insex så det är enkelt att skruva lös. Framsidan uppåt och ha en stor hylsa att hålla emot remskivan knacka nedåt med ett don eller med en mindre hyllsa. Vid andra problem så kan du nå mej på :070-413 74 24. Jerry.. opus |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.