|
|
|
|---|---|
|
Har en E39-2002 och är på gång att montera in en handsfreeutrustning som jag har liggande, till en SE K700i. Handsfree'n (HCA-200+HCE-16) har ISO-anslutningar vilket gör det lite besvärligt att koppla in den till radion (Business, ingen CD-vxl el navi) vilket många noterat. Det finns en tråd Länk med ungefär samma fråga, och det hetaste tipset (förutom vandalåtgärder som att klippa i befintligt kablage) är extra spole i några högtalare. Vet någon hur man ser om det finns sådana spolar, samt var kontakterna i så fall finns? Jag vill inte plocka isär bilen mer än nödvändigt. Adapterkablage är också ok, dvs BMW->ISO och tillbaka igen, men det har jag inte hittat något. Bara vissa möjligheter för äldre bilar med runda kontakter, hos Biltema m.fl. Blåtand är inte aktuellt. | |
|
Din stereo skall ha ingång för telefon, om du har den nya typen av kontakt dvs. Den här kan vara en lösning Länk (Radiostummschaltung BMW und MINI). /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Tack för länken! Har googlat på engelska och svenska, men inte tyska :-) Det ger ju helt nya möjligheter att leta, kanske t.o.m. finns i Sverige. Det är lite trist att fraktkostnaden är ungefär densamma som varupriset. Återstår att lura ut vad MOST är, samt varför kablen ska fungera till just HCE-16 om det inte är standardiserat på något sätt. Och jo, kontakten är vad du kallar den nya. |
|
|
Hej Ett alternativ för HCE-16. Är att använda en radiodämpning/mutebox från MTU Länk exempelvis. Finns med färdiga kablage som passar direkt på bmw org. stereo samt direkt i HCA-200. Finns för både de gammla och de nya bmw kontakerna! Smidigt och enkelt! Ljudet ut ur bilens högtalare och stereon blir tyst precis som med HCE-16. Mvh /Jesper |
|
|
Hittade en bild på Bazzis hemsida, Länk som visar kontakteringen. Jag ser då att jag har alla kontakter närvarande, samt fördraget kablage för CD-vxl, men också sladdar för telefonen! Dvs TeleMute, TeleIn, Tele+ samt Tele- är dragna någonstans, frågan är var sladdarna slutar någonstans?!? CD-vxl-sladdarna slutar i bakluckan som väntat (fortfarande ingen vxl :-( ) Som ett svar på min egen fråga i trådens inledning, även om det är överspelat nu när det finns riktiga grejor, kanske t.o.m. inbyggda: Länk |
|
|
Hn: Kablarna slutar antagligen i en vit 12-polig kontakt som sitter i bagaget bakom vänster hjulhus. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
Jepsper: är det MTU artikel 92198 du syftar på? Beskrivningen verkar vettig men det finns ingen bild. Olja: Helt korrekt, jag har tidigare ignorerat kontakten för att kablarna fortsatte till batteriet, men ser nu att just de fyra ovannämnda slutar där, resten (Vcc, gnd, belysning? mm enligt Bazzi) fortsätter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.