AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.081

Bränslepump trasig?

Har et lite problem her. Har upptäckt at bilen ikke går fullt ut. Den stoppar opp på ca 4500 rpm. Har også hatt problem med bränsletilførselen når det er 10~15 liter kvar på tanken. Troligen et pump problem, men hur felsöker jag detta? Jeg har bytat injection-filter for en vecka sen, men det utgjorde ingen skilnad. Nogon tips til hur jeg felsöker på detta problem? Er det noen sikringer / releer jeg kan prova? Undrar også på om det är to pumper på denna bil?

Bilen er en E28, 528i -1984 (L-jetronic).

--
528i -84
520iA -83 (R.I.P.)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!
Det där med att bilen stannar upp vid 4500varv KAN vara ett kontaktproblem inne i luftmängdsmätaren,man öppnar locket till denna försiktigt o sprejar lite kontaktsprej mot elektroniken.Helst en sprej som dunstar snabbt.
På min förra 528:a(82) hade jag bara en bensinpump(den utanför tanken).I min 535:a har jag däremot 2st.(en inne i tanken + den "normala utanför).
Man kan mäta upp bränsletrycket i spridarröret,skall vara mellan 2,5-3,0 bar.
Och även se hur mycket bensin pumpen levererar under en viss tid.Se i en verkstadshandbok vad det skall vara för värden.

Mvh Janne.
Har tittat ilte i bentley "Service Manual". Undrar på om det kan vara Transfer-pumpan? Nogon som har hatt en trasig transfer-pump som kan berätta?

:)

--
528i -84
520iA -83 (R.I.P.)
Fant felen. Det var fordelar-enheten som satt lite fel, några grader vridning åt rett håll løste problemet.

--
528i -84
520iA -83 (R.I.P.)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.