|
|
|
|---|---|
|
Måste bara få skriva av mig lite. Fick precis ett telefonsamtal från en bekant som arbetar på BMW angående att jag tänkte kosta på bilen nya EDC-dämpare fram. Han började med att fråga om jag satt ner! -Öhm, sa jag? Jag vet om att de är dyra... -Jaja, men sitter du ner? -Nej, hit me bara! Tystnad... -Är du med för nu kommer det. -Ok... -10050:- ... styck.... -Ooooooh, men... Fffp, harkle -Och du, du behöver byta nav med, de är omgjorda nuförtiden. -Sa du 10050:- styck!? -Naven kostar 1600:- styck. Tystnad... -Men... #¤**^¨#" -Tycker du själv att det är skäligt? -Nej! Osv, osv... Jag ska köpa nya, det har jag bestämt mig för. Någon som kan tipsa om vart ifrån jag kan importera. Företag, land osv. Någon som har erfarenhet av detta? Det ska vara Boge tror jag det är som sitter standard? Hjälp, help och hilfe! | |
HZRobban |
drygt 45.000 :) man kan göra mycket för dom pengarna, he he... lider med dig! |
|
Jaaa, Du Iwarsson, det har jag vetat om i alla år....o därför aldrig köpt en 7:a eller 5:a med EDC, om de ej nyss är bytta till fabriksnya runt om...annars prutar jag genast 40.000:- på objektet ;-) hehe...finns de så skall de funka... Jag skulle ringa nån Tysk eller kanske Polsk/Estnisk/ÖST, för faen... BMW-firma o fråga om deras priser, eller annars ringa till Boge direkt, o köpa satsen via nån som driver företag (bilar, då!), o köpa till firmarabatt. Skulle tro att Du kommer ned kanske en 8:a...Visst går de att renovera, men sånt tycker jag bara är en massa "kladd" o skit...Det skall vara NYTT på en så fin vagn! Annars kan Du ju ta bort hela paketet, samt knapp o allt, o glömma att det funnits....:-( Ja, jag lider med Dig, o hoppas att det löser sig! Vill Du ha hjälp med rabatter, så kan Du väl slå en signal eller maila, så kanske jag kan få till nåt bra via vårt företag.....Nån billigare lösning MÅSTE ju gå att få till... Mvh Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Kraftwerk: Som Leg. Messerschmitt måste jag komma med lite synpunkter på din signatur Licht är neutrum, vilket gör att "einzig" får ett "-es" som suffix. Tro det eller ej, Mädel, som är bayerska/österrikiska för Mädchen... är också neutrum! Så då det blir ett -s på Bayrische... "Du mein einziges Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrisches Mädel." ---- BMW CS #6212 Kombi och bilbarnstol - den moderne mannens attribut :-) |
|
|
Oj då. Då har dom ju gått upp i pris sen jag frågade för två år sedan. Säljaren på BMW sa samma sak till mig;"Sitter du ned?". Jag satte på gasdämpare, å sålde efter ett tag bilen. Den jag har nu har nybytta dämpare, vilket är SKÖNT. Så jag betalade egentligen nästan vad två dämpare kostar, o fick en hel 750 på köpet, bes o allt. Nä, det är fasen inte kul med sånna priser. Vansinne kort o gott. |
|
|
Narvselius: Ja, jag vet så väl, men det får ju inte plats på servern...dessutom är det rent, skrivet talspråk...som det låter, från DDR 1977...så så var det jag var "tvungen" att skriva... :-) dessutom vet Du väl att det låter: "hap" "mädöl" "eunzickes" "wo" "nicks" USW...dialektalt...;-) Ja, men bara Mädels, wenn es mehr als ein Mädel sein...ok? Oder? /WERK BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
| Hade EDC på en tidigare 528. Bytte till vanliga dämpare då de tog slut. Priset var då 12000 om jag minns rätt. Och det var några år sedan. | |
|
Man borde väl kunna kolla med tex stötdämparverkstan eller liknande företag om du inte vill renovera själv. I första hand handlar det väl om att byta oljan om dom inte glappar eller läcker (som mina gör) /Mats J |
|
| Kruxet är väl att få upp dämparna för att kunna renovera dom? Dom är om jag minns rätt bra tillslutna. | |
|
Dom är lätta att öppna, sitter en mutter på toppen som man skruvar av med lämpligt verktyg. Sedan är det bara att lyfta ur kolvstång med kolv. Åtminstone på EDC III , det kom väl ca -91. (har en isärtagen i garaget just nu) Iwarsson kan ju komma förbi och titta om det är intressant, jag bor ju strax norr om Borås, men då måste jag städa garaget först, det är "ganska" rörigt just nu. Och så är min 750 inte så snygg heller eftersom jag mosade ett rådjur för en vecka sedan... Finns lite att göra på semestern. /Mats J |
|
|
das Mädel, die Mädels! ---- BMW CS #6212 Kombi och bilbarnstol - den moderne mannens attribut :-) |
|
|
Kraftwerk: Jo det förstås. Har ju ägt den i tre år nu och det har sas smygt sig på. Visste redan när jag köpte den att det var dyrt med dessa delar, men säg vad som är billigt? Men att EN dämpare med ett litet elektrisk ställbart munstycke ska kosta i det närmaste 1/3 till 1/4 av hela bilens värde är bara löje! Förövrigt när jag sprang på denna vagnen så var en av mina kriterier att den skulla vara så utrustningstyngd som möjligt, det som saknas är xenon, dubbla rutor, elratt, PDC och airbags. PDC kommer jag att montera givetvis original. Tror jag ska kontakta BMW och höra vad de har att säga i frågan. Priserna var väl säkert ok -91 när Helmut hämtade ut den för ca en miljon. Men nu när de flesta vagnarna inte kostar mer blir det ju istället att BMW själva ser till att bilarna körs runt som dålig reklam på vägarna... Ponera själva om femton år när man behöver ett nytt Idrive reglage till sin 760 och glatt knallar in på BMW för inhandling och killen/tjejen i kassan säger det blir 35k tack. Då blir det nog en del som tejpar dit en bad-anka istället.... Mats J: Vi kommer att ses, det hade jag redan tänkt. Kommer inte att renovera mina, det blir nya. Men sedan kanske du är intresserad av att kika på de gamla.... |
|
|
Aaaah, jag och matematik.. Det ska naturligtvis stå, 1/4 till 1/3... |
|
|
Angående priser på EDC så har det varit uppe i en tidigare tråd och då till mer fördelaktigare priser än vad som nämnts här. Tysk bildelsdetaljist Länk Om det är den modellen som passar utan att byta "nav" vågar jag dock inte sia om. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Nu har jag konstaterat att Saab 9000 har samma diameter på kolvstången på sina framdämpare (22mm), så jag skar upp en gammal jag hade liggande och där kan jag plocka lite tätningar jag behöver. Eventuellt glidlagret också, men det var två mm kortare så det är inte optimalt. Så snart kanske jag får ihop min dämpare igen... /Mats J |
|
|
En liten bit på vägen.... Har mailat BMW-Sverige, inväntar svar. |
|
|
Ja, man får gnata på. Var och handlade ny motorhuv idag, skall bara få den lackad, så rådjursincidenten är passerad. Då skall jag satsa lite mer tid på dämparna. Kollade ikväll och Saabens glidlager har en mm för liten ytterdiameter, så jag måste köpa nytt lager. /Mats J |
|
|
Funkar inte de ungefär som vanliga hydralik kolvar? Då borde man ju kunna packa om dem. Ta isär en kolv och åk tex till hiflex eller hydroscand eller vad de kan heta där ni bor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.