AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.840

Förklaring däckdimensioner tack !

Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Jag vet att detta diskuterats tidigare men jag tycker inte att man fått tillräcklig information om det.
Jag skall köpa nya sommar däck och det blir antingen 2 eller 4 (beror på pris) Kruxet då? Jo, det är så att jag vill ha svar på varför man skall ha olika dimension på däcken fram o bak(varför går det inte lika bra med samma dimension fram som bak? och varför har vissa 10" djup bak och 8,5" fram?,samt vad är fördelen respektive nackdel att ha bredare däck än originaldimension. Har hört att det skall vara procentuellt rätt därav har man olika fram än bak...men vad menas med det? Rätt för att det visar rätt på hastighetsmätaren?

Med vänliga hälsningar
Daniel

///BMWPOWER to the people !
BMW jonas
om du har bredare däck får du bättre väghållning och större bränsle förbrukning lite fakta 255/45/17 ett exempel är följande 255 är 25,5 cm över däcket det som ligger mot körbanan 45 är höjden mellan fälgen o körbanan 17 är tummen på fälgen dvs hur hög fälgen är
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Aha, jag trodde att 45 var procent av däcksbredden.
Tack då vet jag det! :)
Men varför skall man ha olika dimension på däck och olika fälgdjup?

Med vänliga hälsningar
Daniel

///BMWPOWER to the people !
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Ibland har man smalare däck fram eftersom de ej skall ta i skärmkanterna när man svänger.
Sen så kan man tycka att det räcker med bredare däck bak för att ha mer fäste på drivhjulen. Och då ha smalare däck fram och få ner förbrukningen lite.

Däckbredden har inget med hatighetsmätaren att göra. Det är rullomkretsen på själva däcket.
Så har du bredare däck så skall du ha en annan profil (höjd) på dem.

För att utveckla bmwjonas förklaring på 255/45/17 däcken så är de som sagt 25,5cm breda, däckets höjd från fälgen är 45% av däckbredden, EJ 45mm hög!!! 45% av 25,5cm är 11,475cm.
Så ju bredare däck du har desto lägre profil procent skall du ha på dem för att få samma rullomkrets på dem.

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
foppa du behöver ej ha olika dimension på däcken. Man kan ha bredare däck bak och smalare fram också för att bilen skall spåra mindre.
Med bredare däck spårar bilen mer. Dvs drar sig i olika riktningar för att söka spår på vägen.
Så samma sak där att man vill ha så breda däck som möjligt på de drivande hjulen för att få bättre fäste där. Sedan om man har 275or i däck bak så tycker iaf jag det skulle varit lite överdrivet att ha det fram!
Svårt att få in 275or fram också...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ett litet förtydligande! Däckdimensionen är normalt en salig blandning av millimeter, procent och tum!
Ex.
235/45/17 = 235 mm brett, 45% av däckbredden i höjd/"däcksidan" (235mm * 0,45 = 105,75mm), 17 tum innerdiameter på däcket (det som är mot fälgkanten, fälgens diameter)!

Bredare fälg med bibehållen däcksbredd = rakare och styvare däcksidor = "sportigare" uppträdande. Kan bara varieras inom vissa gränser, det finns tabeller att slå i hos däckhandeln. Fel bredd på fälgen i förhållande till däcket gör att däcket slits fel.

Genom att variera bredden fram och bak kan över eller understyrningstendenser hos bilen förstärkas eller minskas. Riktigt motorstarka bilar behöver breda däck på drivhjulen för att få ner kraften i backen.

Mvh
Johan B
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

255/45-17:255mm bred,höjden(profilen)45% av bredden på däcket,dvs från fälgkant o till mark...i det här fallet följdaktligen 0,45*255=114,75mm.
Bredare fälg bak ger bl.a. bättre grepp iom bredare däck monteras.
Olika dimension på däck fram resp bak är ju inte speciellt vanligt förekommande,annat än i specialbilar.
En orsak till att man monterar smalare fram är att bilen inte blir så spårkänslig då.
Jag kan väl jämföra med min 535:a,TRX fälgarna med 220 däck var ej spårkänsliga,däremot med 225 o BBS fälgar en aning känsliga för ojämnheter i vägbanan mont. fram .
Rekommendabelt i mitt fall är att montera 205/55 fram då blir det också ungefär samma höjd som 225/50 bak.
Harmoniskt o fint mao(har 16" fälg).

Mvh Janne.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En vedertagen regel säger att ha bredare bak än fram
ger ökad spårkänslighet bilen kan åka i "fyra" spår i stället för "två". Speciellt bilar med delad bakaxel.
Men det finns väl som vanligt undantag från det också.

MVH
Hasso
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Alpina monterar "standardmässigt" bredare däck bak än fram så den firman tycker nog att vägegenskaperna blir bättre med den bestyckningen.Även andra specialbilar monterar ju på detta vis...Så det kanske inte blir så spårkänsligt så det stör då.
Jag har inte hört att bilarna blir mer spårkänsliga med smalare däck fram iaf.

Mvh Janne.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.