|
|
|
|---|---|
|
har haft min underbara 528ia nu i snart 2 månader.. svensk såld 10700 på mätarn... så för två veckorsedan så servade jag den.. köpte delar på bmw, bytte stift bakaxelolja samt ola filter... körde sen hem.. på parkeringen så dog bilen vid tomgång samt att den hadde hakkat lite vid en öppförsbake på motorvägen uppförsbaken...trodde att oljan som jag valt helsyntet inte alls funka med vanos lr liknande så jag bytte till delsyntet dagen därpå. av märket esso. nu när jag startar bilen på morgonen så går som den ska inga missljud från motorn lr liknande, känns att man trycker på gaspedalen & nej gasar inte mycket alls när den är kall.. ;) men sän när den börjar bli varm så går den segt som satan, spec i uppförsbakar då den växlar ner samt att den kan börja hakka fram smått hänt att den hakkar 2 ggr.. är inte svår startad på morgonen men varm så för den gå runt några varv extra + att den går dåligt vid låga varv (wobblar)... har kollat kontakten till lmm som va erjig tvätta rent den så funka det bra i två timmar drygt... hört att bränsle pumparna går titt som tätt på bmw, lr aif att det är vanligt... vad tror ni? å har en fråga till.. hur luftar man kylsystemet har vaccum sugit sytstemet men hur jag än håller på så får jag aldrig vatten i övre slangen.. blir galen.. men efter att man körde hem så va det gött tryck i den.. är det själv luftande ? aja hoppas detta e läsbart iaf.. :) BMW Broke Mans Wallet ;) | |
|
Angående luftning av just din motor, se Hassos mektips i bifogad länk. Han har haft en lika bil som du, och gjort mektipset efter den. Länk Sen har motoroljan absolut ingen påverkan på om bilen går bra eller dåligt. Det ska vara helsyntet i din bil, inget annat. Köp t.ex. Valvoline Synpower på micro för 400kr/4L. Billigt! Till ditt problem... Jag tycker det låter som tändningsrelaterat, men det bästa du kan göra är nog att åka till BMW och köra en diagnos, dvs kolla felminnet i bilens dator. Då får du svar på vad som inte fungerar. |
|
|
tackar för en grymmt bra länk angående luftning.. :) va nere på en bmw verkstad. idag blev rekomenderad att åka dit av en vän.. dom koppla upp den o kunde snabbt konstatera att det är vevaxelgivarnen som strular, fråga även om min bensin pump fick svaret att den ska ligga på 3omh mellan dom grövre bablarna/stift om den är frisk.. mätte min pump som låg på dryga 1ohm... så det blir byte av dessa o förhoppningsvis så ska den vell gå som ett "skott" igen.. ang oljan så ska vell Esso ultron funka med? för den kostar bara 120/4l för min del...*(men vilken av dom är bäst?)* lite nojjig bara för helsyntet då den mest liknar vatten när den är varm..oj läste mitt inlägg nu o kan bara konstatera att jag nog inte va vid mina sinnes fulla igår.. hehe :) |
|
|
Du skall inte vara nojjig när det gäller olja!Du skall köra helsyntet för att motorn är konstruerad för denna olja.Det finns en stuktur i oljan som gör att den inte skall tex dra olja,mindre slitage i motorn.Och när stukturen eller molykylerna tar slut så kommer du att märka när motorn vill ha mer olja.Specielt en BMW skall du verkligen köra med rätt olja,och som jag bedömer så efter ca 1000-1500 mil så bör man byta.Det mår bilen och din ekonomi bättre av. Oljan är den som är det viktigaste detaljen i motorn!!! Ha en bra sommar!! MOGG THE BIMMER |
|
|
jo att oljan e viktig vet jag juh .. ;) men vilket märke e klart bäst anser ni ? |
|
|
Klart bäst är väl ändå det BMW rekommenderar, -Castrol SLX 0w-30 longlife klassad, tror i alla fall du ska ha sån olja. Sen kan man ju diskutera i årtusonden om vilken som är bäst och billigaste osv.. Men vill givetvis ska du ha en helsyntetolja med rätt klassning till din bil, jag skulle inte köra på delsyntet. Sök på forumet om oljor, läs speciellt inläggen som Johan B har skrivit då han är väldigt kunnig inom området. |
|
|
ska kolla d.. thx |
|
|
hello..! tänkte bara säga att det meckades lite med bilen idag.. luftning av kylsystemet blev bra, byte av vevaxelgivare (va jobbigt med varm motor) blev också bra, byte av asc vajjer blev också bra, bränslepumps byte funka fint med, grymmt snurrig dessutom :D... kort & gott dagen har varit super bra!..ppp |
|
|
Esso Ultra 5W-40 är det den oljan du använder? Den oljan är helsyntetisk BMW Longlife 98 klassad API SL/CF ACEA A3/B3/B4. Finns en Esso Ultra delsyntetetisk som jag glömde kolla klassningen på. Så länge du kör med rätt klassning och rätt form av olja så har det ingen betydelse om det står Esso, Castrol eller Mobil1 på oljedunken. |
|
| jepp e den oljan, fast med den viskositeten heter den ultron har jag för mig, gött kör i esso ultron om några mil, vid nästa lön lr så... | |
|
Japp det heter "ultron" inte "ultra". Har själv inhandlat den oljan. MVH |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.