|
|
|
|---|---|
| hej som rubriken låter. hittar fan inte vilket moment toppen ska dras med på en m20b25 i min meckarbok.. men står vilken ordning alla ska dras i. skulle vara taxsam för svar så man kan ta och sätta ihop det sissta imorgon.. så blir det kanske lite glida i bilen ihelgen efter 3 veckors garagebesök | |
alex_328 |
andvänd moment nyckel för att dra upp bultarna o ser du hur mycket du behöver för att spänna dem med |
|
Nja Alex, det är ett dåligt tips.. En bra momentnyckel har inte visare utan visar med ett tydligt "knäpp" när du dragit med inställt moment, dessutom ska dessa enabrt användas för högergång |
|
| Idnis: Du bör alltid byta toppbultarna på den motorn, då brukar det dessutom alltid stå på förp. hur mycket de ska dras | |
| Bultarna skall först dras med 30 Nm, sedan 2 x 90 grader. | |
| jo där är nya bultar... rebel325 vad menar du med 2x90 grader? klart jag ska spänna med moment som klickar men letade efter värdet jag ska ställa in den på. :P | |
|
Du drar först bultarna med 30Nm. Sen drar du runt en bult i taget 90grader, därefter gör du samma sak igen (drar 90grader alltså). Du behöver alltså inte momentnyckeln till det. 90grader är 1/4-dels varv. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
tänk på att rengöra ytorna mellan toppen och blocket ytterst nogrant samt att köra med en gängtapp i topplocksbultarnas hål blås med tryckluft sedan. steg ett 30Nm steg två 90grader steg tre 90grader klart. skall dras enligt kryssprincipen. 11 7 5 1 3 9 13 14 8 4 2 6 10 12 lite osäker på ordningen med det spelar nog mindre roll mvh joakim |
|
| ordningen har jag i hayens meckarboken men hittade inte var det stod hur hårt man skulle dra dom.. | |
E30 Beemah |
lite mer än 30 nm nått halvarv mer sen...hoppas du inte sääter dit dom gamla spännbultarna.. E30 Beemah |
| nej jag har nya i... var inte så svinigt dyra så det var bara köpa nya när man ändå var igång.. nu spinner hon som en katt igen.. var i helsingborg på streetracen igår.. | |
| Självklart sätter man i nya bultar, finns ju ingen anledning att snåla in på de 200-250:- en sats kostar | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.