|
|
|
|---|---|
|
Hej! E39... Jag har tagit bort 12v. uttaget och har hela "plastbiten" med uttag (plattan som ligger framför växelsp.) och allt i handen! =) Anledningen är att jag planerar kapa "+" och "-" kabeln som går till själva cigguttaget och sedan skarva på 2 ledare (+ & -) som i sin tur laddar mobilen i fäst mobilhållare. Allt för att kunna ladda mobilen i hållaren med dold, bakom panelen dragen kabel och samtidigt ha "12v. -hålet" ledigt. FRÅGAN: Uttaget har 3 st. ledare till sig. 2 st. grövre, varav ena är brun och den andra är svart/röd. Den tredje ledaren är tunnare och grå/röd. Vilken är "+" och vilken är "-"? Kommer säkringen palla? Om inte, kan man sätta dit en starkare!? Jag har ett hum, men vill gärna fråga innan jag kapar, kopplar fel och förstör hela skiten...Tack på förhand! //Marc | |
|
Hej, Koppla in dig på dom 2 grova. Den bruna är jord. Den smala kabeln är till belysningen. Prova att mäta om du är osäker. Vänliga hälsningar Mats |
|
|
Hej! Tack för det. Blir lödning strax! |
|
|
Kommer säkringen att palla? Du borde snarare byta ner storlek på säkringen som bör ligga runt 15A idag om det bara är mobilladdning du skall ta ut, 5 eller 7,5A räcker och blir över. Du kan däremot inte byta några säkringar mot större utan att samtidigt uppgradera kablaget som matas och den anslutna utrustningen. Många har blivit bokstavligen "brända" på detta...) FP |
|
| Okej, ska tänka på det. Det är mobilladdning och sedan ska man ju kunna använda 12-volts uttaget till vad man nu vill...Brukar iofs aldrig ha något där...Kanske någon polare som vill använda och ladda sin mobil på långresor iofs. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.