AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
600

m20 drar olja

qj
5
qjonas
520i -85
Hej!

Jag äger en bmw 520 från 85 och har efter en topp renovering råkat ut för ett tråkigt senario där bilen drar olja. renovering är nogrant utförd och även montering med riktiga moment nya tombultar kamrem med sträckare, osv.. både före och efter har jag gjort komptest och noterat att det blivit jämt och bra efteråt vilket jag hoppas kan utesluta att det är nån kolvring eller dyligt..(drog ingen olja före renoveringen) eller kan det ändå vara så. min slutsats är egentligen att det då borde vara ventiltätningar vilka naturligtvis är nya. kan det finnas någon annanstans oljan kommer ifrån?

alla sex stift är märkta av bränd olja.

när jag trädde ventilerna genom tätningarna var dom ej tejpade kan detta ha påverkat?

ungefär 2 liter olja på 120 mil har gått åt!

vad kan ha gått snett.
Tacksam för svar och funderingar

Med största sannolikhet är det ventiltätningarna som ni har monterat fel.
qj
5
qjonas
520i -85
mmm nja käns inte så, hellre att jag förstört dom, de sitter väl på samma sätt som vilken motor som helst med ventiltätningar, svårt att sätta fel.... jaja tack för svaret i.a.f. måste naturligtvis plocka ner toppen endå vill bara vara så säker som möjligt på att det är från toppen oljan kommer
Vad jag menar med monterat fel, är att ni har förstört dom då ni satte fast dom.
qj
5
qjonas
520i -85
ja just.. då hajar jag ja vart lite fundersam om du menade up och ner eller nåt ..hehe ursäkta misstolkningen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.