|
|
|
|---|---|
|
Har efter att min andra vänstra bakfjäder gett upp o gått av tyckt de är onödigt att köpa ytterligare en ny för 843:- och ist köpa Eibach fjädrar o byta runt ist, får ja ju en lägre bil på köpet. Har förstått o märkt att baktill är de inga problem, men hur gör man för att smidigast byta ifram? vilka bultar o muttrar måste man släppa o vilka verktyg behöver man? Ytterst tacksam för råd då ja skall byta snarast. Mvh Mats Bmw 328i E46 -98 | |
|
Du behöver ett vertyg som pressar ihop fjädern, så att du kan släppa bulten i änden. (Själva fjärden och dämpare lossar du i ett stycka från bilen), sedan så skulle jag nog reckomedera att lämna in den hos en mek som byter åt dig snabbt och smidigt. Att köpa en billig på "fjäderpress" från biltema eller dyligt tror jag kan bli spännande. Släpper pressen så kan fjädern göra mycket/stor skada på dig och omgivningen,,, mycke smärta. En kompis bytte fjädrar på verkstad, han betsalade 2500-3000kr för fjädrar och arbete (lämnade in bilen, o hämtade den alltså). Så arbetet kostar inte så många kronor. |
|
|
Jo men ett sånt verktyg har ja redan, iofs ett biltema då men de har funkat bra dom gånger ja använt de.. Är väl extra stor risk om fjädern är speciellt lång då o behöver pressas ihop mycket... De ja undrar mest över är hur mycket och exakt vad som behöver lossas innan själva fjäderbenet är klart för uttagning. Återigen tacksam för svar. =) Mvh Mats Bmw 328i E46 -98 |
|
|
Hej! Kolla denna länken: Länk på E-46 fanatics. Jag har själv gjort detta jobbet på min förra E-46, inga större problem. Anders |
|
| Mats328i: Var köpte du dina eibach fjädrar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.