AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.987

540i e39 med skrikande ljud och ojämn motorgång

Sida 1 av 2
Min 99:ans 540i har nyligen börjat låta väldigt illa. Första gången jag hörde ljudet var för några dagar sedan, då väldigt kort, det försvann direkt jag gasade till. Efter det har bilen stått tills jag häromdagen åkte Borlänge-Stockholm tur och retur. Under vägen ner började ljudet uppstå mer och mer och väl tillbaka i Borlänge igen lät det nästan oavbrutet (om man inte kämpade för att få bort det, se nedan).

Till en början räckte det med att snabbt varva upp lite (gasa till i friläge/koppling intryckt) för att få ljudet att försvinna men nu låter det nästan konstant om man kämpar med att belasta motorn (accelerera, ändra hastighet, varvtal etc.)

Det är ett skrikande ljud som påminner om ett remljud. Inget knackande eller skrammel, bara skrikande/ylande. Väldigt svårt att lyssna sig till vart ljudet kommer ifrån, låter väldigt starkt på många ställen. Har provat lyfta bort remmen till ac-kompressorn men ljudet kvarstår (blev tipsad om att den kan låta rejält konstigt defekt). När ljudet uppstår går bilen även rejält dåligt på tomgång. Har även känt tendenser till ryckningar när ljudet finns där om man kör i konstant fart på slät väg.

När man kör bilen uppstår ljudet när man lägger sig på ett konstant varvtal, försvinner dock direkt vid acceleration/belastning.

Har känslan av att det från början endast lät på väldigt låga varv typ tomgång men att registret nu har utvidgats så det kan uppstå från tomgång upp till 2500-2700rpm.

Ljudet uppstår bara när bilen har kommit upp i arbetstemp.

Alla tänkbara tips på vad det kan vara och hur (om!) jag kan testa mig fram till det mottages tacksamt!

Som det är nu vågar jag knappt starta bilen innan jag vet vad det är.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Fläktkopplingen?
Det skulle kunna förklara en del av symtomen. Men kan en defekt fläktkoppling även påverka motorgången? Kan ju iofs ha drabbats av två olika fel samtidigt, även om det känns osannolikt.
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
hmm... borlänge.... falun hära... vore kul och skrynkla hjärnceller tillsammans.... håller på och mekar lite remmar o så på min 95a..... låter det i fram kant av motorn?

"When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road"
Sp
82
Spruttibangbang
540iA - 95 FJORD GRAU
att beakta.... lager kan skrika också....

"When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road"
Väldigt svårt att säga varifrån det låter, det är ett kraftigt ljud oavsett var man har huvudet, men det kan hända att det känns kraftigare i framkant.

Har också tänkt på lager men en kille som var här och försökte hjälpa mig lokalisera felet trodde nog inte det var ett sånt, han tyckte det skulle låta hela tiden isfl.

Vet inte riktigt hur jag kan felsöka mer på egen hand, hur pass "farligt" är det att även lyfta av stora remmen och testa lite utan för att kunna utesluta det som drivs av den (så länge man har koll på tempen)?

Vattenpumpen kan den låta så illa? Hur kollar man enklast om den är dålig?

Har spelat in ljud (och bild) med digitalkameran, enklare än att försöka förklara ljudet. Ca 5mb styck.

Länk

Länk
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
gick inte att spela upp

MvH Bmw 4-ever
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Det kan kanske vara membranet som sitter i bakkanten på insuget. Blir dålig tomgång med ett konstigt ljud. Prova när du hör ljudet på tomgång och lossa på olje påfyllnadslocket och se ifall det slutar. Är det membranet så har du ett bra vacumsug i motorn som släpper när du öppnar locket.

/Pulare
el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Hade en fläktrem som alltid tjöt vid kallstart. Antar att du redan kollat remmarna (tänkte mest på generator remmen). Uteslut allt billigt först.
Nu fungerar filmsnuttarna!! Jag som hade hjärnsläpp när jag laddade upp dem.

@Pulare

Har blivit tipsad om att det kan ha något med luft att göra, ska prova det. Tyvärr tycker jag ljudet har en något mer "metalliskt" karaktär över sig.
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Det låter precis som insugsmembranet. En polare till mig hade samma ljud med sin E34 530.

/Pulare
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Ta bort olje påfyllnadslocket. Känns det som du har ett stort undertryck när du lossar det och ljudet tystnar så är det membranet.

/Pulare
Ljudet tvärdog när jag lyfte locket till oljepåfyllningen.. och det var ett grymt undertryck.

Så är det ett nytt membran som gäller nu då? Något man lätt byter själv? Är det något mer man ska/bör byta i samband med membranbytet?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Låter som du har en visselpipa av insugningsläckage, är beredda att hålla med pulare ovan.

///MVH Hasso
Länk
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Det är lite bökigt att byta men man fixar det själv. Det sitter i bakkanten av insuget mot torpedväggen och där är ju inte mycket utrymme. Har för mig det var torx skruvar som satt där.

/Pulare
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det kan även vara insugningspackningen som läcker, de tidiga 540 E39 hade problempackningar som uppgraderades men är förmodligen redan gjort på din bil, men motorn lät som en dammsugare och gick illa.

///MVH Hasso
Länk
Hmm.. Jo nog går den ojämnt allt. Om man från tomgång trycker bara lite lite grann på gasen (konstant nedtryck) så får man inte en varvtalshöjning utan ett varvtalspendlande, från på gränsen till att motorn lägger av till det varv den borde "landat" på.

Så vad är bästa sättet att angripa problemet på? Beställa och byta både insugningspackningar och membran eller kan man på något vis se på membranet om det är defekt när man demonterat det? (OT: pris membran med tillhörande packning + småprylar ca 550kr, insugningspackningar 510 resp. 110kr)
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Insugsläkage kollar du med start gas på tomgång du mårker direkt om det inte är tätt hur är det med vevhusventilationen?
Stort tack till dig pulare för tipset, det var mycket riktigt membranet. Bilen ok igen.
pu
528
pulare
520 D F11 2014
Alltid roligt när man kan hjälpa någon.
Kände igen den symptomen från en polares bil.

/Pulare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.