AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.638

Köpa Z3 M roadster

Är väldigt sugen på att införskaffa en Z3 M roadster, men är inte särskilt bilkunnig. Har spanat in en -97 (6000mil) här i Sverige och den är i pedantiskt skick, både interiören och exteriören.

Har ni som äger en Z3 M några tips vad man ska kolla särskilt mycket på innan köp äger rum? Några särskilda delar på bilen som måste bytas vid särskilda milantal? M-testa är väl det bästa om man ska vara 100% säker? Är reservdelar etc. svindyra till bilen?

Hur är bilens prestanda? Väghållning?

Hur är försäkringarna till dessa bilar? (Är 19 år men sätter den troligtvis på farsan)

Hoppas på svar
Med vänliga hälsningar
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Försäkring lägger jag mig inte i, ditt eget förnuft o samvete får styra.

Kolla det vanliga, krockskador, servicehäfte osv. Motorn ska rassla lite på tomgång (kamkedjorna spänns inte förrän man ger lite mer varv/belastning), men inget ventilknack.
Ett tips är att provköra mer än en Z3m så har du något att jämföra med.
Acclerationen bör komma jämt och rejält, inget tvekande och hackande.

Min bil har rullat över 15.000 mil med orginalkoppling, inga större konstigheter bytta.

Kolla så att elhissarna fungerar, en svag punkt, de har ett par på forumet bytt.
Centrallåset har också en förmåga att krångla.

Jag tycker att delarna till Z3M är billiga, men det beror på vad man jämför med, olja, service är såklart dyrare på en prestanda bil.

Lite mer om prestandan och lite sånt hittar du här: Länk

/// Viktor
Kärran Länk
Mer mos till folket!
Tack för svaret

Mvh,
Öppna bagage luckan till bilen ta bort mattan så att du kan se plåten, bilen är punktsvetsad och i vissa fall kan dessa släppa! undvik dessa exemplar = dyra reparationer ! Hur ser man om punkt svetsen har låssnat?
Skarpa kanter eller till och med håligheter, glapp eller lös. Bilens svagaste punkt är baken på karossen. Börjar några lossna så kommer resten att lossna därefter ! nästa ste är att vika upp inredningen vid sidan av bagage utrymmet där finns det fler punkt fogar, det finns lite diskussioner kring detta ämne i andra trådar på Autopower, där Bakdiffen är s.k. förstärkt!

Detta har varit ett problem främst i USA ? jag har inte hört så många fall i Svedala, lite märkligt med tanke på att EU modellerna har ~100hk mer än sina Amerikanska modeller... då talar vi om äldre modellerna 1997-2002

Bilen är annars en fröjd för själen, jag njuter av min varje dag sedan 6,5 år tillbaks, "Bettan" är en värdig familje medlem ;)

//Rop
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Alexn
Skaffat nån kärra än? annars funderar jag på å sälja min pärla!
endast rullat 5000 mil schnitzer utrustad troligen en av dom finaste i landet.
Sorry min är finast ;) har dessutom vunnit pris för den som snyggast Z:a modell hehehehe
8)=)

//Rop the shining knight rajder
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Bilen är inte särskilt dyr att reparera sålänge som motorn fungerar som den ska. Går motorn åt skogen däremot..... Svaga delar i motorn är vevlagren samt Vanos, se upp !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.