|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte nyligen min nuvarande bil och jag får intrycket att skinnet inte har smorts in på länge om ens någonsin (på sportstolarnas ryggstöds kraftigt välvda sidostöd ung. vid ländryggen finns en lätt sprickbildning). Jag köpte BMW:s prisbelönta skinnbehandlingsmedel hos M-bilar igår och smorde in skinnet enligt anvisningarna under kvällen. När jag tittade till bilen på förmiddagen såg det lika torrt ut som innan. Därför gjorde jag om processen och denna gång förde jag på mer medel, även detta tycks sugas upp av skinnet. Så till själva frågan: Är det så att ett skinn som har fått torka ut behöver flera behandlingar innan skinnet återfått sin "vätskebalans"? Dvs jag kan upprepa behandlingen fler gånger. Eller utför jag ett onödigt arbete när jag upprepar behandlingen? Finns det månne en körsnär som vill dela med sig av sina kunskaper på denna eminenta webbplats? Mvh Mikael | |
|
Jag fick göra det 3 ggr på 850an innan det verkade lite så där okej. Det var en månad sen, nu är det dags igen... Kolla under Gör-det-sjävl till vänster. Bilvårdstips. Där finns skinnbehandling som ämne. JAg skulle säga att 4-5 ggr så har ett skinn fått sin "balans" om det inte har smörjts in på ett antal år. Det är som hud, levande material.. Asken |
|
|
Jag smorde just in skinnet för 4.e gången och jag följer nog Askens råd och ger den en sista smörjelse i morgon. Drygt 50% av medlet jag köpte hos BMW har redan gått åt. Men skinnet börjar se fräschare ut. Vad gäller nya och gamla bilar behandlar jag dem på samma sätt. Min förra BMW var 3 år när jag köpte den och denna kommer inte att behandlas på något annat vis, dvs service på auktoriserad verkstad och handtvätt. Troligen ser den bättre ut när jag om två år byter till en 545 än när jag köpte den. Så har jag gjort med en nästan lika gammal 855 som jag köpte för några år sedan. Det kostar inte så mycket tid och pengar att se till att bilar oavsett ålder hålls i gott skick. Naturligtvis kan jag som BMW-ägare inte räkna med ett lika problemfritt ägande som på den tiden då jag ägde en Mazda (aukt. verkstad o handtvätt där också), men lite lidande får jag stå ut med när jag får uppleva Freude am fahren. Mvh Mikael |
|
|
Se upp med förmycket medel på skinnet!! efter ett tag torkas dessa kemikalier in och gör skinnet än mer torr, eller om nu skall uttrycka det stel! Jag hade smort in mina skinnsäten 3 ggr förra året med Leather Master, och under vintern frös bilen till i -20 grader och fick erfara krackuleringar i skinnet inte i färgen men väl i skinnet, tryckte ett ner ett finger i stolen och det blev sprick bildningar inom skinnet, ej elastiskt som om det skulle ha varit i normala fallet (som gummi) Detta har inte försvunnit, börjar fundera på att använda mig av oljor istället för kemikaleir ?? Så se upp med förmycket Leather Master :( //Rob |
|
|
Robertg71. Det var tråkigt att höra hur skinnet i din bil skadades av kombinationen kyla/fett. Jag får för min egen skull hoppas att BMW:s medel inte orsakar samma problem för annars får jag trasigt skinn iom att jag fört på medlet 4 ggr på baksäten och 6 ggr på framsäten och framsätena dessutom fortfarande tycks suga upp allt som påförs. Mvh Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.