AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.129

AEZ Xylo eller OZ Superturisimo GT

or
725
oreo
323i -85
Jag hade tänkt köpa en uppsättning OZ Superturisimo GT till min kommande 130i, men ser nu att AEZ har släppt Xylo som är en utseendemässigt i det närmaste identisk fälg och prismässigt något billigare. Är OZ fälgen bättre på något sätt som kan motivera ett merpris på runt 500 kr/fälg, eller kan man lika gärna välja AEZ fälgen?

//Örjan C
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
OZ har mig veterligt ett betydligt bättre namn om sin kvalitet än vad AEZ har. Min däckgubbe verifierade detta häromåret då grannens AEZ slog sig efter en sommar på norrländska vägar. Detta betyder inte att AEZ är skrot, det finns säkert många nöjda. Vad jag kan härförleda är dock att flera av mina bekanta har använt och använder OZ samt är väldigt nöjda.
Lycka till med vad du än väljer.
Mvh
Asken
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Har ingen erfarenhet av OZ fälgar men kör i nuläget på 18" AEZ som är väldigt lika Xylo, tror dock inte det är samma, sökte lite på hemsidan men utan resultat. Jag är nöjd med fälgarna och har inte haft några problem med att någon av fälgarna salgit sig, har haft dem i 2 år ungefär, och de satt på sen förre ägaren så kan vara längre bak i tiden med. SÅ att avråda från AEZ kan jag inte göra.

Nu kör jag visserligen inte så ofta på de norrländska vägarna utan mer söderut om det har betydelse :)
Nu är jag kanske lite konstig, men bara detta som skäl skulle få mig o välja OZ: Länk även Renault använder OZ.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag kör på OZ superturismo 18" med Pirelli P Zero Nero för tillfället. Lätta och starka fälgar, bra däck med bra grepp. Kort och gott den bästa uppsättningen "gatdäck" jag har kört på, grymt nöjd!

Mvh,
/Wille
or
725
oreo
323i -85
Tack för snabba svar!

Ni som bytt till lättare fälgar - har ni märkt någon skillnad på bilens uppträdande efter detta? Så att OZ Ultraleggera är ungefär 4 kg lättare/fälg (7.5 kg /st i q7") än Superturisimo GT och borde väl i så fall göra ännu större skillnad. Anledningen att jag frågar är att jag tycker Superturisimo GT är litet snyggare, så att jag skulle välja denna i första hand ifall man inte skulle märka någon skillnad när man kör på dem...

//Örjan C
Den enda referens jag kan göra är mot mina fabriksmonterade 16" fälgar. Bilen är märkbart rappare 100-200 med sommarhjulen, vilket är logiskt då sommarhjulen väger mindre än vinterhjulen. Ca 2 sekunders skillnad i intervallet ovan.

Länk
or
725
oreo
323i -85
Wendtan:

Det var en tydlig skillnad! Kan skillnader i väggrepp ha påverkat också - antar att vinterdäcken kan ge sämre fäste??

//Örjan C
Vid 100-200 så hoppas jag att fästet inte spelar allt för stor roll :)

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.